Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια εντυπωσιακή αύξηση στο ενδιαφέρον των εφήβων για τα βιβλία φαντασίας. Σε μια εποχή όπου η οθόνη κυριαρχεί στην καθημερινότητα και οι ψηφιακές επιρροές μοιάζουν να έχουν αφήσει το παραδοσιακό βιβλίο πίσω, οι έφηβοι στρέφονται ξανά στην ανάγνωση, ιδιαίτερα σε αφηγήσεις που τους ταξιδεύουν σε άλλους κόσμους. Η τάση αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς αντανακλά βαθύτερες ανάγκες της ηλικίας: ανάγκη για απόδραση, ταύτιση, αναζήτηση ταυτότητας και νόησης.
Η φαντασία προσφέρει έναν χώρο όπου οι έφηβοι μπορούν να εξερευνήσουν θέματα που τους απασχολούν χωρίς τους περιορισμούς της πραγματικότητας. Μέσα από τα βιβλία αυτά συναντούν χαρακτήρες που νιώθουν διαφορετικοί ή παρεξηγημένοι, αντιμετωπίζουν μεγάλα διλήμματα, ανακαλύπτουν την εσωτερική τους δύναμη και καλούνται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις. Αυτό τους βοηθά να ταυτιστούν, να νιώσουν ότι δεν είναι μόνοι με τις αγωνίες τους και να επεξεργαστούν δικά τους συναισθήματα.
Σε έναν κόσμο γεμάτο άγχος, αβεβαιότητα και γρήγορους ρυθμούς, η λογοτεχνία φαντασίας λειτουργεί ως μέσο απόδρασης. Τα βιβλία αυτά επιτρέπουν στους εφήβους να «ταξιδέψουν» σε μαγικά βασίλεια, δυστοπικές κοινωνίες ή μελλοντικούς κόσμους όπου όλα είναι δυνατά. Εκεί έχουν την ευκαιρία να ζήσουν περιπέτειες, να νιώσουν έντονα συναισθήματα και να βρεθούν σε κεντρικό ρόλο, κάτι που στην πραγματική ζωή ίσως τους λείπει.
Παράλληλα, η φαντασία συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Πολλά βιβλία φαντασίας θίγουν κοινωνικά, πολιτικά ή ηθικά ζητήματα με τρόπο έμμεσο αλλά βαθύ. Οι έφηβοι μαθαίνουν να σκέφτονται τι είναι σωστό ή λάθος, να κρίνουν συστήματα εξουσίας, να κατανοούν τις συνέπειες των επιλογών. Έτσι, ενώ φαίνεται ότι «φεύγουν» από την πραγματικότητα, στην ουσία πλησιάζουν περισσότερο στον εαυτό τους και στην κοινωνική τους συνείδηση.
