ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Μαμά… γιατί φέρεται έτσι εκείνο το παιδάκι;

Εδώ και κάποιες δεκαετίες ο Απρίλιος αποτελεί τον μήνα ευαισθητοποίησης για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Έχοντας ως σύμβολο το ουράνιο τόξο επ’άπειρον τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού ζητούν με τον δικό τους τρόπο να συμπεριληφθούν στην κοινωνία.

Πηγή εικόνας: https://www.autismthessaly.gr/autism/autismos/katanoontas-ton-autismo/

Ποιες όμως είναι οι βασικότερες αιτίες; 

Αρχικά, αξίζει να σημειωθεί ότι ένα άτομο που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού παρουσιάζει διαφορετική ανάπτυξη του εγκεφάλου και  αλληλεπιδρά ή συναναστρέφεται με τους γύρω του με διαφορετικό τρόπο. Η βασικότερη αιτία για τη διαταραχή αυτή έγκειται κυρίως σε γενετικούς, γονιδιακούς ή ακόμη και ανοσολογικούς παράγοντες. Βέβαια, η φαρμακευτική αγωγή, οι επιπλοκές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι ελλείψεις σε ένζυμα, αλλά και οι περιβαλλοντικοί παράγοντες είναι επίσης κάποιες από τις αιτίες για την εμφάνιση του αυτισμού που ερευνώνται από τους επιστήμονες.

Πρόκειται για ένα φάσμα που παρουσιάζει πολλά διαφορετικά συμπτώματα, αρκετές φορές μάλιστα διαφορετικής βαρύτητας. Πιο συγκεκριμένα, τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα τείνουν να χτυπούν το κεφάλι τους ή να δαγκώνονται, ενώ αρκετές φορές επαναλαμβάνουν κινήσεις ακολουθώντας συγκεκριμένα μοτίβα όπως το περπάτημα στις άκρες των δακτύλων. Για παράδειγμα, ένα άτομο που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού διαπράττει επαναλαμβανόμενες κινήσεις που μπορούν να αποβούν ακόμη και επικίνδυνες. Σε γενικές γραμμές είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα αναζητούν ηρεμία και σταθερότητα τόσο συναισθηματική όσο και γενικότερα στο περιβάλλον τους. Για το λόγο αυτό, καλό είναι να αποφεύγονται οι γρήγορες κινήσεις ή η έκθεση των παιδιών που βρίσκονται στο φάσμα σε έντονο θόρυβο ή έντονο φως.

Μάλιστα τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού παρουσιάζουν επίσης, δυσκολίες τόσο σε γνωστικό επίπεδο όσο και σε συναισθηματικό, καθώς δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους ή να εκδηλώσουν ενσυναίσθηση, ενώ συχνά εκδηλώνουν άγχος ακόμη και για καταστάσεις που δεν κρίνονται απαραίτητες ή όταν οφείλουν να ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα ή μία διαδρομή που είναι διαφορετική από την καθημερινή τους ρουτίνα.

Σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαίο να τονίσουμε για ακόμη μία φορά ότι όπως ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός έτσι είναι και το κάθε παιδί. Συνεπώς είναι στο χέρι όλων μας, κυρίως γονέων και εκπαιδευτικών να συζητήσουμε για τις τεχνικές συμπερίληψης των ατόμων με διαταραχές ώστε κανένα παιδί να μη νιώθει μόνο του και απροστάτευτο. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η αγάπη και η ενσυναίσθηση είναι ίσως οι σημαντικότερες “απαιτήσεις” των ατόμων με ΔΑΦ. 

Πηγή εικόνας: https://www.facebook.com/groups/autismautismos/

 

Βιβλιογραφία – Πηγές:

Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές Ανακτήθηκε από: https://bespecial.gr/2013-08-26-19-00-16/2013-08-27-16-05-24  Τελευταία πρόσβαση 9 Aπριλίου 2024. 

Iωαννίδου Λ. Αυτισμός. Διαθέσιμο στο: https://www.paidiatros.com/asthenies/xronies-arrosties/autism  Τελευταία πρόσβαση 9 Aπριλίου 2024. 

Κωνσταντοπούλου Φ. (2022) Αυτισμός Ανακτήθηκε από:

https://www.doctoranytime.gr/p/autismos Τελευταία πρόσβαση 9 Aπριλίου 2024. 



Ρηγίνα Προβιά
Αρθρογράφος
Καθηγήτρια & Εξετάστρια Γαλλικής Γλώσσας, Φιλόλογος

Διαβάστε περισσότερα για τη Ρηγίνα Προβιά εδώ.