OLD HELLO, OLD HELLO 2

Το άγχος των πανελλαδικών εξετάσεων στην εποχή του κορωνοϊού

Το τέλος της σχολικής χρονιάς είναι ταυτισμένο με το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, το μοναδικό σύστημα εισαγωγής νέων στην δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ένα σύστημα που διαχρονικά όλα αυτά τα χρόνια αγχώνει τους μαθητές και τις μαθήτριες αλλά και τους γονείς, ενώ πολλές φορές το άγχος αυτό είναι αμφίδρομο, καθώς ο γονέας αγχώνει το παιδί και το παιδί αγχώνει τον γονέα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι φετινές εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν μετά από ένα μακρύ διάστημα υποχρεωτικής παραμονής στο σπίτι και διακοπής της σχολικής δραστηριότητας, γεγονός που γέννησε συναισθήματα λύπης, δυσφορίας, ανησυχίας, σύγχυσης, φόβου ή ακόμη και θυμού σε παιδιά και γονείς. Επίσης η αβεβαιότητα για την ύλη και τον χρόνο των εξετάσεων ήρθε να προσθέσει μια ακόμη διάσταση στο άγχος των μαθητών και μαθητριών.

Γι’ αυτό τον λόγο  στην  «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών και Εφήβων 116111»  έχουμε δεχθεί εκατοντάδες κλήσεις από γονείς αλλά και από μαθητές / μαθήτριες που αναζητούν τρόπους διαχείρισης αυτού του επιβαρυμένου πια άγχους των εξετάσεων.

Συμβουλές

  • Διευκολύνετε το παιδί να σας μιλήσει. Η εξωτερίκευση των συναισθημάτων και το μοίρασμα με έναν άνθρωπο που εμπιστευόμαστε, πολλές φορές λειτουργεί λυτρωτικά. Εστιάστε στο να ακούσετε το παιδί, είναι το σημαντικότερο. Προσπαθήστε να αποφύγετε να απαντήσετε γρήγορα και εστιάστε στην πλαισίωση του συναισθήματος. Ακόμα και στον θυμό των παιδιών, την απογοήτευση, τη δυσκολία στην έκφρασή του μπορείτε να ανταποκριθείτε με μία αγκαλιά, μία ευγενική χειρονομία που φέρει μία αίσθηση κατανόησης του αρνητικού, έντονου συναισθήματος. Το τι θα απαντήσετε θα έρθει στην πορεία.
  • Προτρέψτε το παιδί να καταγράψει το τι νοιώθει. Μερικές φορές είναι δύσκολο να μιλήσουμε αλλά όπως είπαμε η εξωτερίκευση των συναισθημάτων λειτουργεί λυτρωτικά. Το παιδί μπορεί καθημερινά να καταγράφει τις καταστάσεις που βιώνει και το πώς αισθάνεται γι’ αυτές. Το να εξωτερικεύσουμε το συναίσθημά μας και να το ονομάσουμε τις περισσότερες φορές μάς διευκολύνει για να το ελέγξουμε
  • Αναζητήστε επιτυχημένους τρόπους Διαχείρισης του Άγχους. Μέχρι το παιδί να φτάσει στην αγχωτική συνθήκη των εξετάσεων, έχει βρεθεί και σε άλλες παρόμοιες συνθήκες (π.χ. μια απώλεια, διαζύγιο γονέων ή ένα άλλο σύστημα εξετάσεων π.χ. μιας ξένης γλώσσας). Συζητήστε μαζί του και βρείτε τι λειτούργησε τότε βοηθητικά στη διαχείριση του άγχους. Τις λύσεις πολλές φορές δεν χρειάζεται να τις επινοούμε, τις έχουμε σε προηγούμενες εμπειρίες και αρκεί να τις αναζητήσουμε.
  • Αναζητήστε με το παιδί Εναλλακτικούς Στόχους. Βοηθήστε το παιδί να απομακρυνθεί από σκέψεις τύπου «ή πετυχαίνω ή αποτυγχάνω». Διερευνήστε εναλλακτικά σενάρια τα οποία θα διευκολύνουν το παιδί να διαχειριστεί το άγχος των εξετάσεων.

Θυμηθείτε επίσης ότι πολλές φορές δεν χρειάζεται να πούμε κάτι για να διευκολύνουμε τη διαχείριση του άγχους ενός παιδιού. Βοηθούν και περιφερειακές ενέργειες όπως:

  • Ύπνος. Ο ύπνος βοηθάει γενικότερα την ευημερία των παιδιών. Βεβαιωθείτε ότι έχουν δημιουργηθεί οι συνθήκες για να έχουν τα παιδιά σας έναν επαρκή και ποιοτικό ύπνο και ξεκούραση
  • Πρόγραμμα. Φτιάξτε με το παιδί ένα πρόγραμμα μελέτης, ρεαλιστικό και ανάλογο με τις δυνάμεις του παιδιού σας. Όταν το παιδί θα ολοκληρώνει σταδιακά τον προγραμματισμό του θα ενισχυθεί σημαντικά η αυτοπεποίθησή του. Συμπεριλάβετε στον προγραμματισμό και τα εναλλακτικά σενάρια.
  • Διάλλειμα. Η παύση είναι κομμάτι της πρότασης, δεν είναι τελεία. Βοηθάει για να πάρουμε μια «ανάσα» και να πάμε πολλά βήματα παραπέρα. Προτρέψτε το παιδί να έχει διαλλείματα στη μελέτη του. Για παράδειγμα το διάλλειμα θα μπορούσε να έχει και τη μορφή μιας βόλτας με τους φίλους, καθώς κατά την περίοδο μελέτης και προετοιμασίας δεν σημαίνει ότι το παιδί πρέπει να είναι κλεισμένο στο σπίτι και να μην έχει καμία άλλη ενασχόληση πλην του διαβάσματος. Η συγκεκριμένη στάση ενδέχεται να οδηγήσει σε ασφυκτικές καταστάσεις και ενδοοικογενειακές εντάσεις, οι οποίες τελικά αποβαίνουν εις βάρος της μελέτης.

Είναι μια αναμφίβολα σημαντική περίοδος στην ζωή των παιδιών σας, αλλά δεν είναι μονόδρομος. Μείνετε δίπλα τους και στηρίξτε τα:

  • Μοιραστείτε μαζί τους τη δική σας εμπειρία από εξετάσεις
  • Βοηθήστε τα παιδιά σε όλες τις καταστάσεις να αναγνωρίζουν τη θετική πλευρά και να επενδύουν σε αυτή.

Να θυμάστε πάντα ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι μια προσπάθεια για εισαγωγή των παιδιών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σε μια σχολή που επιθυμούν να σπουδάσουν. Όταν κυνηγάμε τα όνειρά μας δεν σημαίνει πως επιτυγχάνουμε πάντα με την πρώτη φόρα και καλό είναι να συνεχίζουμε με επιμονή και υπομονή.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών και Εφήβων 116111» ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.

ΠΗΓΗ:hamogelo.gr