Πώς να αντιμετωπίσει ψυχολογικά την επιστροφή του στο σχολείο ο μαθητής που νόσησε………
Αυτήν την στιγμή τα Δημοτικά Σχολεία ολόκληρης της χώρας παραμένουν ανοιχτά ενώ τα Γυμνάσια και τα Λύκεια εδώ και λίγες ημέρες συνεχίζουν τα μαθήματά τους με τηλεκπαίδευση. Τα περιστατικά κορoνοϊού στα σχολεία ήταν τόσα που οδήγησαν τη κυβέρνηση στη λύση της διαδικτυακής συνέχισης των μαθημάτων.
Τι γινόταν όμως νωρίτερα στην περίπτωση που νοσούσε κάποιος μαθητής ενός τμήματος; Έμπαινε σε 14ημερη καραντίνα, όπως φυσικά κι οι υπόλοιποι μαθητές του τμήματος αλλά και οι καθηγητές που δίδαξαν στη συγκεκριμένη αίθουσα για αρκετή ώρα.
Μετά το πέρας των δύο εβδομάδων και εφόσον δεν είχαν εμφανίσει συμπτώματα επέστρεφαν όλοι και πάλι στο σχολείο. Ο μαθητής, όμως, που νόσησε -στην πλειοψηφία των περιπτώσεων- ήταν πλέον “στιγματισμένος”.
Η παραπάνω κατάσταση απαιτεί ειδική ψυχολογική διαχείριση. Μπορεί μόνο τα Δημοτικά να είναι ανοιχτά και τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να είναι κλειστά αλλά τέτοια περιστατικά θα προκύψουν εκ νέου στο άνοιγμά όλων των σχολικών βαθμίδων.
Για το λόγο αυτό το ThessToday.gr επικοινώνησε με τον ψυχολόγο με ειδίκευση στις εφαρμογές ψυχολογίας στο σχολικό περιβάλλον, Νικόλαο Φτιάκα, ο οποίος τόνισε πως η σωστή εκπαίδευση για τον ιό αλλά και η διαχείριση της κατάστασης από καθηγητές και γονείς έχουν βαρύνουσα σημασία: “Έχει δημοσιευτεί πολύ καλό υλικό από συλλόγους ψυχολόγους και οργανώσεις για το τι είναι ο κορωνοϊός, προκειμένου να υπάρχει μια βασική εκπαίδευση για το τι είναι ο συγκεκριμένος ιός και τι είναι μία πανδημία. Ο μαθητής θα πρέπει να συνειδητοποιήσει πως είναι κάτι φυσιολογικό λόγω των διαστάσεων της πανδημίας.
Αναφορικά, με την γενικότερη διαχείριση της κατάστασης θα πρέπει να μειωθούν τα πειράγματα πάνω σε αυτό και να φυσιολογικοποιηθεί, καθώς το να νοσήσει κανείς είναι απόλυτα φυσιολογικό και αναμενόμενο σε περίοδο πανδημίας. Σε αυτό πρέπει να συμβάλλουν σημαντικά οι καθηγητές και οι γονείς των μαθητών μέσω του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων αλλά και μεμονωμένα καθώς τα παιδιά είναι λογικό, ανάλογα και την ηλικία τους και τα βιώματα στο σπίτι τους, να μην μπορούν να καταλάβουν από μόνα τους το γεγονός πως κάποιος συμμαθητής τους νόσησε και βίωσε μία άσχημη κατάσταση. Το στίγμα είναι κάτι πιο γενικό απλώς τώρα περιλαμβάνει το κορωνοϊό. Θεωρώ πως αν υπάρχει σωστή εκπαίδευση πάνω στο θέμα δε θα δοθεί έκταση”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά της, η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, Έλενα Μπεχτσή, σημείωσε πως ο μαθητής δεν θα πρέπει να αισθάνεται άσχημα όταν επιστρέφει στη σχολική μονάδα: “Ένας μαθητής που νόσησε από τη στιγμή που επιστρέφει στα θρανία ξέρει σίγουρα ότι πλέον δεν μπορεί να κάνει κακό σε κάποιον άλλον. Ξέρει ότι έχει περάσει τις μέρες που χρειάζεται σε απομόνωση, έχει κάνει το τεστ και έχει πάρει την έγκριση, επομένως χρειάζεται να νιώθει ασφαλής και ότι κάνει το σωστό και γυρνάει στο σχολείο. Αυτό που πέρασε είναι φυσιολογικό και συμβαίνει σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλον τον κόσμο ανεξαιρέτως κατάστασης υγείας, φύλου, ηλικίας ή οικονομικής κατάστασης. Επομένως, δεν σημαίνει κάτι και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται από τον μαθητή όπως μία γρίπη που έχει περάσει στο παρελθόν”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τέλος, η κ. Μπεχτσή σημείωσε πως οι εκπαιδευτικοί, όπως και οι γονείς, θα πρέπει να δώσουν το σωστό παράδειγμα στους μαθητές ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης του μαθητή που νόσησε: “Πρέπει να υπάρχει η κατάλληλη γνώση και εκπαίδευση για τα επιστημονικά δεδομένα, τα οποία έχουν δημοσιευθεί ως τώρα και λένε πως από τη στιγμή που νοσήσει κάποιος και κάνει το κύκλο του ο ιός δεν υπάρχει φόβος να κολλήσει κάποιον άλλον. Πάνω σε αυτό πρέπει να είναι ενήμερα όλα τα παιδιά όπως και για το ότι είναι κάτι που τυχαίνει σε όλους, δεν σημαίνει πως κάνει κάποιος κάτι κακό. Θα πρέπει να υπάρξει μια απενοχοποίηση. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί, όπως βέβαια και οι γονείς, θα πρέπει να δώσουν το καλό πρότυπο και να υποδεχθούν το παιδί χωρίς φόβο με τα μέτρα ασφαλείας που υπάρχουν σε όλα τα παιδιά. Έτσι θα δώσουν το καλό παράδειγμα στους μαθητές”, είπε.