OLD HELLO 2

Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας να σκέφτεται θετικά ξεκλειδώνοντας το πλήρες δυναμικό του

Μια μαμά-ψυχολόγος μοιράζεται τα μυστικά της θετικής ψυχολογίας-νοοτροπίας, σε μια εποχή που το χρειαζόμαστε όλοι

Ένα από τα πιο συγκλονιστικά μαθήματα που όλοι έχουμε πάρει εδώ κι ένα χρόνο λόγω της πανδημίας είναι ότι η ζωή είναι απρόβλεπτη. Ανεξάρτητα από το πόσο πετυχημένα προγραμματίζετε τη μέρα σας, μπορεί ξαφνικά να βρεθείτε σε μια κατάσταση για την οποία δεν έχετε προετοιμαστεί εντελώς. Και όταν έρθει αυτή η ώρα, πρέπει να σκάψετε βαθιά για να βρείτε την αυτοπεποίθηση και το θάρρος για να προχωρήσετε αντί να αφήσετε μια απογοητευτική περίσταση να σας εμποδίσει να αναλάβετε δράση.
Η καλλιέργεια μιας θετικής νοοτροπίας θα το κάνει πιο εύκολο. Εάν αναρωτιέστε τι είναι αυτό, είναι ένας όρος που επινοήθηκε από την ψυχολόγο Carol Dweck που περιγράφει την πεποίθηση ότι μπορείτε να αναπτύξετε τις ικανότητές σας μέσω της σκληρής δουλειάς και της επιμονής. Όταν τα παιδιά διδάσκονται αυτόν τον τρόπο σκέψης, επηρεάζεται η στάση τους απέναντι στη μάθηση και τα βοηθά να ξανασκεφτούν τον τρόπο προσέγγισης των προκλήσεων.
Η Karen M. Allen ως προπονήτρια θετικής νοοτροπίας, νεαρή χήρα και μητέρα ενός 9χρονοου γιου, πιστεύει ακράδαντα ότι όταν αναπτύσσουμε μια αναπτυξιακή νοοτροπία, χτίζουμε ακλόνητη ανθεκτικότητα που μας βοηθά να ξεπεράσουμε όλες τις προκλήσεις της ζωής —ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλες ή μικρές— με θετική και παραγωγική προοπτική.

Εδώ είναι μερικοί απλοί τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει μια νοοτροπία ανάπτυξης όταν αντιμετωπίζει προκλήσεις, αρνητικά συναισθήματα και αβεβαιότητα.

Οπτικοποιήστε τις επιτυχίες τους

Ένα νέο άθλημα, ένα νέο θέμα, οτιδήποτε καινούργιο μπορεί μερικές φορές τα παιδιά να αισθάνονται ω κάτι το συντριπτικό. Ο γιος της απέφευγε να μάθει πώς να οδηγήσει ένα ποδήλατο για σχεδόν δύο χρόνια, γιατί στο μυαλό του του φαινόταν πολύ δύσκολο. Τότε η Karen M. Allen δημιούργησε μια φιλική προς τα παιδιά έκδοση μιας άσκησης εμπιστοσύνης που χρησιμοποιώ με τους πελάτες της.

Πήρε ένα κομμάτι χαρτί και σχεδίασε ένα X στην αριστερή πλευρά. Κάτω από το X, γράψανε μια σύντομη λίστα με πράγματα που δεν μπορούσε να κάνει, όπως το να δένει τα παπούτσια του, να γράφει το όνομά του και να διαβάζει ένα βιβλίο. Τότε τον ρώτησε αν μπορούσε να κάνει αυτά τα πράγματα τώρα. Όταν απάντησε “ναι” για κάθε δεξιότητα, έβαλαν ένα χαμογελαστό πρόσωπο στη δεξιά πλευρά του χαρτιού απέναντι από αυτήν την ικανότητα.

Τότε του έδειξε τον χώρο ανάμεσα στο Χ και το χαμογελαστό πρόσωπο και τον ρώτησε, «Τι έκανες ανάμεσα εδώ και εδώ;». Απάντησε δειλά, «Δεν ξέρω, υποθέτω ότι συνέχισα να προσπαθώ». Το επαναδιατύπωσε: «Εντάξει, λοιπόν εννοείς ότι εξασκήθηκες;». «Ναι», απάντησε.

Για κάθε νέα δεξιότητα που έμαθε, η μητέρα του σχεδίασε μια διακεκομμένη γραμμή που συνδέει το Χ και το χαμογελαστό πρόσωπο για να δείξει το ταξίδι της εργασίας προς έναν στόχο.

Μια οπτική άσκηση όπως αυτή βοηθά τα παιδιά (και τους ενήλικες) να δουν πώς η προσπάθεια, η πρακτική και η επανάληψη μπορούν να οδηγήσουν σε θετικά αποτελέσματα. Αλλά το πιο σημαντικό, τους δίνει μια στιγμή να προβληματιστούν για τη σκληρή δουλειά και τα επιτεύγματά τους, τα οποία, με τη σειρά τους, ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους να προσπαθήσουν ξανά.

Αφήστε χώρο για λάθη

Παρά το γεγονός ότι το να κάνεις λάθη είναι τόσο ανθρώπινο, θεωρείται από καιρό ως κάτι αρνητικό. Ήρθε η ώρα να εξομαλυνθεί η πραγματικότητα ότι τα ατυχήματα, τα λάθη και οι αποτυχίες μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη μάθηση. Αντί να αφήσουμε την απαισιοδοξία να καθυστερήσει, υπάρχει ένας αποτελεσματικός τρόπος να διδάξουμε στα παιδιά πώς να αναπηδούν και να μάθουν από το τι συνέβη.

Ξεκινήστε με δύο απλές λέξεις: «Είναι εντάξει». Αυτές οι δύο ήπιες λέξεις μπορούν να βοηθήσουν στη διάδοση τυχόν αρνητικών συναισθημάτων που μπορεί να προκύψουν, ώστε να μπορείτε να βρείτε ένα θετικό επόμενο βήμα – μαζί. Θέλουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να ξεφύγουν από κάθε ντροπή, ώστε να μπορούν να σκέφτονται καθαρά και να μαθαίνουν από όλες τις εμπειρίες τους, καλές και κακές. Είτε ρίχνουν ένα ποτήρι ενώ προσπαθούν να βοηθήσουν με πιάτα ή χάνουν κάποιες επισημάνσεις στην εργασία τους και πρέπει να την ξανακάνουν την εργασία – πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αυτές τις ατυχίες ως ευκαιρίες ανάπτυξης για να τα καθησυχάσουμε ότι ο καθένας κάνει λάθη.

Αφού τους διαβεβαιώσετε ότι δεν είναι το τέλος του κόσμου, συνεργαστείτε για να βρείτε μια λύση ή να εντοπίσετε ένα μάθημα που βγήκε από αυτή τη διαδικασία. Προσέξτε να μην προβάλλετε τη λύση σας σε αυτά. Αντ’ αυτού, δώστε τους χρόνο να ανακαλύψουν ένα θετικό μονοπάτι από μόνοι τους. Αυτό θα τα βοηθήσει να οξύνουν τις δεξιότητές τους στην επίλυση προβλημάτων

Κάντε ένα διάλειμμα σκέψης τριών βημάτων

Κατά τη διάρκεια ενός απογεύματος εικονικής μάθησης, ο γιος της παρακολουθούσε ένα νέο βίντεο μαθημάτων μαθηματικών και εκείνη επεξεργαζόταν μια πρόταση που έπρεπε να σταλεί σε έναν πελάτη. Λίγα λεπτά παρακολουθώντας το βίντεο, είδε τον γιο της να αντιδρά έντονα και έπειτα να γράφει τις απαντήσεις του και η απογοήτευσή του αυξανόταν σαφώς. Το πρόσωπό του έγινε κόκκινο από θυμό, και τελικά δεν μπορούσε να συνεχίσει πλέον.

Είπε στο μικρό της αγόρι ότι ήρθε η ώρα για εγκεφαλικό διάλειμμα τριών βημάτων. Του εξήγησε ότι το άγχος εμποδίζει την ικανότητά μας να σκεφτόμαστε ξεκάθαρα και η λήψη μερικών λεπτών για την επαναφορά θα τον βοηθούσε να αισθανθεί καλύτερα και να εργαστεί καλύτερα. Δείτε πώς μπορείτε να το κάνετε αυτό:

Βήμα πρώτο: μετεγκατάσταση. Η φυσική κίνηση μας δίνει μια αλλαγή τοπίου που είναι καλή για τον εγκέφαλο. Η απομάκρυνση από το έργο βοηθάει το μυαλό μας να αρχίσει να μετατοπίζεται σε διαφορετική κατεύθυνση, ώστε να μην αισθανόμαστε κολλημένοι.

Βήμα δεύτερο: αποφόρτιση/αποσυμπίεση. Εύρεση τρόπων απελευθέρωσης Η αρνητική ενέργεια και η απογοήτευση είναι σημαντική. Υγιείς ενέργειες όπως τζόκινγκ ή περπάτημα, χοροπήδημα, χορός, τραγούδι ή συνομιλία με κάποιον είναι μερικοί τρόποι για να αποσυμπιεστείτε.

Βήμα τρίτο: ξεκουραστείτε. Είπε στον γιο της να ξαπλώσει στο κρεβάτι του για 15 λεπτά. θα μπορούσε απλώς να χαλαρώσει ή, εάν κλείσει τα μάτια του και να πάρει έναν γρήγορο ύπνο. Αργότερα κατέβηκε κάτω με μια εντελώς διαφορετική διάθεση! Ήταν ανοιχτόχρωμος, αισιόδοξος και έτοιμος να δοκιμάσει ξανά.

 

Ενθαρρύνετέ τα όταν μαθαίνουν κάτι που τους φαίνεται τρομακτικό

Είτε το παιδί σας μαθαίνει πώς να δέσει τα παπούτσια του, να λύσει ένα δύσκολο μαθηματικό πρόβλημα ή να διπλώσει τα ρούχα του, εάν δεν του βγαίνει εύκολα, ή του είναι εντελώς αδιάφορο, δεν πρέπει να εκπλαγούμε όταν θελήσει να βγει γρήγορα από τη διαδικασία ή να την αποφύγει τελείως

Πώς μπορείτε να ρίξετε λίγη διασκέδαση όταν είναι να μάθουν κάτι νέο; Βρείτε τρόπους για να συνδέσετε αυτό που μαθαίνουν με τη μοναδική προσωπικότητά τους και τα ενδιαφέροντά τους. Για παράδειγμα, εάν το παιδί σας ασχολείται με αθλήματα και αισθάνεται συγκλονισμένο από ένα μαθηματικό πρόβλημα, ενσωματώστε την αγάπη του για το αγαπημένο του παιχνίδι στην εξίσωση. Μπορείτε να πείτε, «Οι Τίγρεις σημείωσαν τρία γκολ σε καθένα από τα τέσσερα παιχνίδια που έπαιξαν, οπότε πόσα γκολ σημείωσαν όλα μαζί;» Για πρακτικούς μαθητές, σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε αντικείμενα που αγαπούν, όπως λουλούδια, αυτοκίνητα παιχνιδιών ή ζελεδάκια, για να κάνετε τη μαθησιακή εμπειρία πιο απολαυστική.

Και αν δεν τους αποσπά την προσοχή, μπορείτε επίσης να ενεργοποιήσετε κάποια διασκέδαση, αναζωογονητική μουσική, ώστε να τροφοδοτούν την ενέργεια τους ενώ μαθαίνουν. Όταν χαμογελάτε και χορεύετε μαζί τους, υπάρχει θετική ενέργεια στο δωμάτιο και αυτό θα τα βοηθήσει να απολαύσουν την εμπειρία περισσότερο.

Δεν είναι κακό να γιορτάσουμε μετά από ένα επίτευγμα με μια διασκεδαστική δραστηριότητα της επιλογής τους. Δεν χρειάζεται να αποδίδετε ανταμοιβή στην επιτυχία και την προσπάθειά τους κάθε φορά, αλλά ο εορτασμός της επιμονής τους θα τα βοηθήσει να αισθανθούν καλύτερα για αυτό που έχουν επιτύχει.

Δώστε το καλό παράδειγμα

Ο καλύτερος τρόπος για να διδάξετε τα παιδιά σας πώς να αναπτύξουν μια νοοτροπία ανάπτυξης είναι να τα οδηγήσετε με το παράδειγμά σας. Μοιραστείτε τις εμπειρίες σας και πείτε ιστορίες για το πώς ξεπεράσατε τις προκλήσεις, μάθατε από λάθη και προωθήσατε δυσφορία.

Και αν αυτή είναι μια νέα ιδέα για εσάς, μην ανησυχείτε. Δεν σας προτείνω να περιμένετε έως ότου έχετε αρκετές εμπειρίες ζωής για να μοιραστείτε προτού μπορέσετε να αρχίσετε να βοηθάτε τα παιδιά σας. Μάθετε μαζί και μεγαλώστε μαζί.

Μια θετική νοοτροπία μας βοηθά, και τα παιδιά μας, να χτίσουμε την ανθεκτικότητά μας, να αναπτύξουμε ένα σύστημα θετικών πεποιθήσεων και να επιμείνουμε όταν συμβεί κάτι το απροσδόκητο. Δεν αφορά το να είσαι τέλειος ή να έχεις μια ζωή χωρίς προβλήματα. Πρόκειται για το να μάθετε να προσέχετε πώς αντιδράτε στη ζωή και να επιλέγετε μια θετική, παραγωγική πορεία προς τα εμπρός.