Και μπορεί τα πράγματα να έχουν αλλάξει από τις δικές μας εποχές, που περνούσαμε σχεδόν όλη τη μέρα έξω με τα παιδιά της γειτονιάς, ωστόσο, σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, όπως ένας κήπος, μία πλατεία ή μία παιδική χαρά, τα παιδιά μπορούν ακόμη να διασκεδάσουν με μερικά παιχνίδια που αποτελούν διαχρονική αξία και παίζαμε κι εμείς όταν ήμασταν μικροί…
Κρυφτό
Ένα παιδί κάθε φορά τα φυλάει, μετρώντας με κλειστά τα μάτια μέχρι το 100, ώσπου τα άλλα παιδιά να κρυφτούν. Μόλις το παιδί τελειώσει το μέτρημα λέει «φτου και βγαίνω» και αρχίζει να ψάχνει πού έχουν κρυφτεί τα άλλα παιδιά. Κάθε φορά που βρίσκει ένα παιδί, τρέχει εκεί όπου τα φύλαγε και «φτύνει», λέγοντας «φτου» και το όνομα του παιδιού. Όποιον φτύσει (βρει) πρώτο, αυτός θα τα φυλάει στον επόμενο γύρο. Αν όμως κάποιος προλάβει και φτάσει στον τοίχο πριν να τον δει το παιδί που τα φυλάει, τότε φτύνει αυτός (φτου) και δεν κινδυνεύει να φυλάξει. Αν μάλιστα αυτό το παιδί είναι και το τελευταίο που έχει απομείνει, τότε λέει «Φτου ξελευθερία για όλους» και ελευθερώνει όλα τα παιδιά. Τότε το παιχνίδι ξαναρχίζει με τον ίδιο που τα φύλαγε και πριν. Οπότε, 5-10-15-20-25-30…
Αμπάριζα
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ισάριθμες ομάδες και θα πρέπει η μία ομάδα να αιχμαλωτίσει τους παίκτες της άλλης ομάδας. Η κάθε ομάδα έχει την έδρα της που ονομάζεται «μάνα». Σκοπός του παιχνιδιού είναι ο ένας να ακουμπήσει τον άλλο. Θα πρέπει, όμως, πριν από τον άλλο να έχει ήδη ακουμπήσει τη «μάνα», να φωνάξει «παίρνω αμπάριζα και βγαίνω» και μετά να προσπαθήσει να ακουμπήσει τον άλλο. Αν το καταφέρει τότε ο άλλος γίνεται αιχμάλωτος της ομάδας.
Μήλα
Δύο παίκτες στέκονται απέναντι σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους και στη μέση συγκεντρώνονται τα υπόλοιπα παιδιά. Οι δυο παίκτες που στέκονται αντικρυστά προσπαθούν με μία μπάλα να πετύχουν ένα ένα τα παιδιά που είναι στη ενδιάμεση απόσταση, ώστε να το βγάλουν από το παιχνίδι. Από την άλλη, τα παιδιά που είναι μέσα προσπαθούν να πιάσουν την μπάλα, πριν πέσει κάτω, ώστε να κερδίσουν «ένα μήλο», το οποίο τους δίνει το πλεονέκτημα να παραμείνουν στο παιχνίδι αν χτυπηθούν από τη μπάλα ή να παραχωρήσουν αυτό το πλεονέκτημα σε κάποιο άλλο παιδί. Όταν απομείνει ένα μόνο παιδί στο παιχνίδι, οι δύο παίχτες που στέκονται απέναντι μπορούν να κάνουν μόνο δέκα προσπάθειες για να το πετύχουν με την μπάλα. Αν δεν τα καταφέρουν, το παιχνίδι αρχίζει από την αρχή με τους ίδιους παίκτες να πετάνε τη μπάλα.
Σκαρφάλωμα δέντρου
Πέρα από διασκεδαστικό, το σκαρφάλωμα ενός δέντρου φέρνει τα παιδιά σε επαφή με τη φύση, τα μαθαίνει να αντιμετωπίζουν προκλήσεις και να ανακαλύπτουν τον κόσμο με ένα διαφορετικό τρόπο. Αν τυχόν έχετε δικό σας κήπο και μπορείτε να φτιάξετε ένα δεντρόσπιτο, ακόμη καλύτερο για τα παιδιά.
Κυνήγι θησαυρού
Το κυνήγι θησαυρού εξάπτει τη φαντασία των παιδιών, τους δίνει τη δυνατότητα να σκεφτούν, να συνεργαστούν, να εξερευνήσουν το περιβάλλον. Συνήθως το παιχνίδι αυτό παίζεται με κλειδιά ή αλλιώς στοιχεία ή γρίφους. Τα παιδιά καλούνται να λύσουν τον πρώτο γρίφο, ώστε να φτάσουν στη θέση που είναι κρυμμένο το επόμενο στοιχείο και ούτω καθεξής, αφού κάθε γρίφος υποδεικνύει που είναι κρυμμένος ο επόμενος, μέχρι να βρουν το θησαυρό. Αν οριστεί και χρονικό περιθώριο ολοκλήρωσης του παιχνιδιού, τότε μεγαλώνει ο βαθμός δυσκολίας.
Βασιλιά, βασιλιά με τα 12 σπαθιά
Ένα παιδί γίνεται βασιλιάς. Τα υπόλοιπα του φωνάζουνε μαζί: «Βασιλιά, βασιλιά με τα δώδεκα σπαθιά! Τι δουλειά;» και ο βασιλιάς απαντάει «Τεμπελιά». Τα παιδιά λένε «Ας αρχίσουμε δουλειά!» και με νοήματα και κινήσεις προσπαθούν να δείξουν στο βασιλιά, μια δουλειά που αποφάσισαν από πριν, να κάνουν. Ο βασιλιάς πρέπει να μαντέψει ποια είναι αυτή η δουλειά.
Περνά περνά η μέλισσα
Τα παιδιά διαλέγουν δύο αρχηγούς, οι οποίοι επιλέγουν από ένα κωδικό όνομα. Στη συνέχεια στέκονται ο ένας απέναντι από τον άλλο και χτυπούν τα χέρια τους ψηλά σαν αψίδα, ώστε να περάσουν τα υπόλοιπα παιδιά που έχουν μπει σε σειρά από κάτω, τραγουδώντας «περνά περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα παιδόπουλα, παιδόπουλα…». Τη στιγμή που τελειώνει το τραγούδι, οι αρχηγοί σταματούν το παιδί που βρίσκεται κάτω από την αψίδα, και του λένε μυστικά τα δύο κωδικά ονόματα. Το παιδί πρέπει να επιλέξει ένα όνομα και ανάλογα, πηγαίνει πίσω από τον αρχηγό που έχει το συγκεκριμένο όνομα. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι όλα τα παιδιά να μπουν σε μία από τις δύο ομάδες. Πιάνονται το ένα από τη μέση με το άλλο και δημιουργούν δύο αλυσίδες. Οι αρχηγοί πιάνονται από τα χέρια και τραβιούνται από τα πίσω παιδιά. Όποια ομάδα καταφέρει να τραβήξει την άλλη, κερδίζει.