Είναι καλύτερο να μάθουν να προσπαθούν, να βελτιώνονται, γνωρίζοντας ότι έχουν την υποστήριξη των γονιών τους
Η τελειομανία στα παιδιά είναι πιο συχνή από ό,τι νομίζουμε. Σε μια πρόσφατη μελέτη, ερευνητές στην Ισπανία προσπάθησαν να καταλάβουν πώς κάθε τύπος τελειομανίας συνδέθηκε με το σχολικό άγχος. Διαπίστωσαν ότι η Μεικτή Τελειομανία ήταν η πιο προβληματική κατηγορία με τις πιο σοβαρές επιπτώσεις στο σχολικό άγχος. Η τελειομανία εσωτερικά και εξωτερικά οδήγησε και οι δύο στο άγχος του σχολείου, αν και σε μικρότερο βαθμό.
Σε δείγμα 1.815 παιδιών ηλικίας 8 έως 11 ετών, σχεδόν το 80% των παιδιών εντάσσονται σε μία από τις τρεις κατηγορίες τελειομανίας. Δεδομένου του πόσο συνηθισμένο είναι τα παιδιά να αισθάνονται εσωτερική και εξωτερική πίεση για να πετύχουν κάτι, είναι ζωτικής σημασίας να σκεφτούμε πώς να διασφαλίσουμε ότι αισθάνονται ότι έχουν την υποστήριξή μας σε περίπτωση αποτυχίας.
Η θετική πλευρά της τελειομανίας
Η τελειομανία δεν είναι πάντα κάτι κακό. Έχει αποδειχθεί σε προηγούμενες έρευνες ότι συνδέεται με καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο. Τα παιδιά που είναι τελειομανή έχουν αποδειχθεί ότι έχουν ισχυρό κίνητρο, έχουν σημαντικές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και έχουν υψηλή αυτο-αποτελεσματικότητα – γεγονός που σημαίνει ότι τείνουν να πιστεύουν ότι είναι πιθανό να πετύχουν όταν αντιμετωπίζουν ένα εμπόδιο ή μια δυσκολία σε κάποιο τους έργο. Ωστόσο, αυτά τα οφέλη εξαρτώνται από δύο βασικούς παράγοντες:
- Ένα παιδί πρέπει να έχει προσωπικά κίνητρα. Οι τελειομανείς τους τάσεις δεν μπορούν να είναι αποτέλεσμα εξωτερικών πιέσεων από δασκάλους ή γονείς.
- Τα μοτίβα αυτο-ομιλίας και σκέψης ενός παιδιού πρέπει να είναι κίνητρα και όχι να θέτουν σε κίνδυνο την αυτοεκτίμηση. Εάν ένα παιδί λέει συνεχώς στον εαυτό του «δεν μπορώ να το κάνω αυτό», τότε θα είναι αδύνατο να δώσουμε κίνητρα. Εάν πει στον εαυτό του ότι μπορεί να το κάνει καλύτερα, τότε θα δώσει στον εαυτό του καλύτερη ώθηση να βελτιωθούν με θετικό τρόπο.
Πώς εμφανίζεται η τελειομανία στα παιδιά;
Οι ερευνητές έχουν εντοπίσει τρεις τύπους τελειομανίας:
- Εσωτερικά οδηγημένη τελειότητα
Η τελειομανία αυτού του παιδιού πηγάζει από τις προσδοκίες του για τον εαυτό του. Έχουν μεγάλο κίνητρο και είναι πιθανό να αναστατωθούν αν υπάρχει έστω κι ένα λάθος στη δουλειά τους.
- Εξωτερικά οδηγημένη τελειότητα
Ο τελειομανής τύπος αυτού του παιδιού καθοδηγείται από εξωτερικές δυνάμεις. Πιστεύει ότι οι γονείς ή / και οι δάσκαλοί του έχουν εξαιρετικά υψηλές προσδοκίες για αυτό. Ανησυχεί ότι εάν δεν κάνει το καλύτερο δυνατό, τότε οι γονείς του θα απογοητευτούν.
- Μεικτή τελειότητα
Τα παιδιά σε αυτήν την τελευταία κατηγορία είναι ένας συνδυασμός των άλλων δύο τύπων. Είναι σκληρά με τον εαυτό τους και πιστεύουν ότι οι γονείς / δάσκαλοί τους έχουν υψηλές προσδοκίες για αυτούς.
Σημείωση για τους γονείς
Φυσικά, το να έχεις υψηλές προσδοκίες για ένα παιδί δεν είναι εγγενώς κακό. Η έρευνα δείχνει ότι εάν οι γονείς έχουν υψηλές προσδοκίες για τα παιδιά τους, τότε τα παιδιά τους τείνουν να αποδίδουν καλύτερα στο σχολείο. Ωστόσο, όταν αυτές οι προσδοκίες συνδέονται με την αγάπη και τη ζεστασιά, τότε το παιδί πιστεύει ότι η αγάπη των γονιών τους εξαρτάται από την επιτυχία τους. Σε σημείο που συνδέουν την αποτυχία με μη αναστρέψιμη βλάβη στη σχέση τους με τους γονείς τους.
Πώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα τέλεια παιδιά
- Να προσέχετε πώς αντιδράτε στα λάθη του παιδιού σας. Δώστε προσοχή στο πώς εκδηλώνετε ή εκφράζετε την απογοήτευσή σας στη γλώσσα του σώματός σας ή σε αυτά που τους λέτε. Για να τα βοηθήσετε να προσεγγίσουν δύσκολα προβλήματα, δοκιμάστε να πείτε, «Αυτό είναι πραγματικά δύσκολο! Ας δούμε αν υπάρχει τρόπος να το καταλάβουμε μαζί». Είναι απαραίτητο να υπενθυμίζουμε ότι είστε εκεί για να τα υποστηρίζετε.
- Δώστε προσοχή στο πώς επαινείτε το παιδί σας. Ο συγκεκριμένος, προσανατολισμένος στη διαδικασία επαίνου υπενθυμίζει στα παιδιά ότι τα λάθη είναι μια ευκαιρία να μάθουν, παρά μια απόδειξη αποτυχίας. Όταν ένα παιδί εργάζεται πάνω σε ένα παζλ, αντί να πείτε, «Είσαι τόσο έξυπνο», δοκιμάστε να πείτε, «Μου αρέσει το πώς δοκιμάζεις τόσους πολλούς διαφορετικούς συνδυασμούς κομματιών!» Όχι μόνο αυτό είναι πολύ πιο συγκεκριμένο, αλλά αναφέρεται επίσης στη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων. Το να επαινεί κανείς τη νοημοσύνη, από την άλλη πλευρά, μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά να πιστέψουν ότι η επιτυχία τους εξαρτάται από ένα χαρακτηριστικό. Όταν τελικά αποτύχουν (και θα το κάνουν), η αποτυχία τους θα απειλήσει την αντίληψή τους για τον εαυτό τους ως έξυπνο. Θα είναι λιγότερο πιθανό να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και λιγότερο πιθανό να επιμείνουν όταν μια εργασία φαίνεται δύσκολη.