Καθώς οι επικοινωνιακές δεξιότητες, η αλληλεπίδραση και η φαντασία, στοιχεία που απαιτούνται σε δραστηριότητες και παιχνίδια λείπουν από τα παιδιά με αυτισμό, θα πρέπει να κατανοήσουμε τι αντιλαμβάνονται τα συγκεκριμένα παιδιά, ώστε να επιλεγούμε δραστηριότητες και παιχνίδια στα οποία μπορούν να ανταποκριθούν.
Κάθε παιδί με αυτισμό είναι διαφορετικό και οι γονείς γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες και δυνατότητες του δικού τους παιδιού. Φροντίστε να εμπλουτίζετε τα παιχνίδια του παιδιού σας και να συμμετέχετε και εσείς σε αυτά. Κάποιες βασικές αρχές που θα πρέπει να έχουμε κατά νου, είναι οι εξής:
- Αφιερώνουμε κάθε μέρα λίγο χρόνο για να παίξουμε ή να κάνουμε κάποια δραστηριότητα με το παιδί. Καθόμαστε απέναντι, με τα πρόσωπά μας στο ίδιο επίπεδο και προσπαθούμε να διατηρήσουμε το ενδιαφέρον του, χωρίς να μας αποσπούν τηλεόραση, τηλέφωνα, κλπ.
- Επιλέγουμε μη στερεοτυπικές, μονότονες και μοναχικές δραστηριότητες. Προτιμάμε το δυαδικό παιχνίδι αλληλεπίδρασης.
- Ενθαρρύνουμε το παιδί να συνεχίσει ακόμη κι όταν κάτι το δυσκολεύει.
- Φροντίζουμε να τραβάμε την προσοχή του σε κάτι με το βλέμμα ή δείχνοντας.
- Εναλλάσσουμε πνευματικά με κινητικά παιχνίδια.
- Επιδιώκουμε το παιχνίδι με άλλα παιδιά που γνωρίζει, αφού πρώτα ενημερώσουμε, σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, όπως το σπίτι μας.
- Δεν φορτώνουμε το παιδί με πολλά παιχνίδια ή δραστηριότητες.
Οι παρακάτω ιδέες μπορούν να βοηθήσουν την οικογένεια με αυτιστικό παιδί, ώστε να περάσουν μαζί δημιουργικό χρόνο μέσα από ενδιαφέρουσες δραστηριότητες και παιχνίδια. Συνήθως τα περισσότερα παιδιά απολαμβάνουν τα:
1. Παζλ, ενσφηνώματα με έντονα χρώματα, που μπορεί να περιγράφουν μία ιστορία ή να έχουν εικόνες με πρόσωπα που εκφράζουν διάφορα συναισθήματα, ώστε να διεγείρουν το ενδιαφέρον και τη σκέψη του. Φτιάχνοντάς τα μαζί, του μαθαίνετε να μοιράζεται, να συνεργάζεται καθώς, να περιμένει τη σειρά του. Μπορείτε να κρατάτε εσείς τα κομμάτια, ώστε το παιδί να δείχνει ή να επιλέγει αυτό που θέλει, ζητώντας το.
2. Κυκλικά αντικείμενα, σβούρες που βγάζουν μουσική.
3. Κύβους, που μπορούν να βάζουν στη σειρά, με γράμματα ή αριθμούς, καθώς τα παιδιά με αυτιστική διαταραχή έχουν ανεπτυγμένη οπτική αντίληψη και μνήμη, και μαθαίνουν οπτικά.
4. Κουμπιά, διακόπτες, που πατώντας τα παίζουν μουσική, μιμούνται ήχους ζώων ή απαιτούν μία συγκεκριμένη σειρά τοποθέτησης. Αποφεύγουμε να δίνουμε στο παιδί το κινητό τηλέφωνο για να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια.
5. Παιχνίδια όπου πρέπει να βάλουν εικόνες σε λογική σειρά για να βγει μια ιστορία ή που πρέπει να ανοίξουν πολλά τετράγωνα για να βρουν δύο ίδιες εικόνες.
6. Παιχνίδια ή βιβλία με αντικείμενα, ζωάκια, κλπ, με τα οποία το παιδί μπορεί να έχει εμμονή.
7. Να ζωγραφίζουν.
8. Παιχνίδια φανταστικών ρόλων (συμβολικό παιχνίδι). Φροντίζοντας μία κούκλα ή ένα ζωάκι -ταΐζοντας, κάνοντας το μπάνιο, κλπ- βελτιώνεται η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξή τους.