Υπάρχει λόγος που στα παιδιά αρέσει να σκαρφαλώνουν, στριφογυρίζουν ή να κρεμιούνται ανάποδα
Όλοι από παιδιά μαθαίνουμε για τις πέντε αισθήσεις. Η αλήθεια όμως είναι ότι οι αισθήσεις είναι συνολικά επτά. Τα ονόματά τους δεν είναι κάτι απλό, όπως η αφή, η μυρωδιά, η όραση, η γεύση και η ακοή. Η έκτη και η έβδομη αίσθηση είναι η αίσθηση ισορροπίας και η αισθητήρια ιδιοδεκτικότητα…
Η αίσθηση ισορροπίας, επίσης γνωστή ως αιθουσαία αίσθηση, είναι η συνειδητοποίηση του σώματός σας στο χώρο. Το όνομα προέρχεται από τη λέξη προθάλαμο. Αυτή η αίσθηση είναι κυριολεκτικά διάδρομος προς τον εγκέφαλο, που αρχίζει να αναπτύσσεται στη μήτρα μόλις δύο μήνες μετά τη σύλληψη. Η αιθουσαία αίσθηση σχηματίζεται πλήρως περίπου πέντε μήνες μετά τη σύλληψη και η κίνηση στη μήτρα θα συμβάλει στην ανάπτυξή της! Η αιθουσαία αίσθηση είναι το πρώτο πλήρως λειτουργικό αισθητήριο σύστημα που αναπτύχθηκε!
Αυτή η αίσθηση εξηγεί γιατί τα παιδιά έλκονται από συγκεκριμένες δραστηριότητες. Τα παιδιά λατρεύουν να αιωρούνται. Τους αρέσει να στρίβουν τα σχοινιά της ταλάντευσης και στη συνέχεια να γυρίζουν όσο πιο γρήγορα μπορούν. Τα παιδιά θα κατρακυλήσουν από τους λόφους ξανά και ξανά. Αγαπούν να παίζουν δυναμικά και να πέφτουν, κρέμονται ανάποδα όπως τα μαϊμουδάκια, χορεύουν, κάνουν τούμπες, χοροπηδούν σαν τον βάτραχο και να κάνουν αγώνες με καρότσι. Τους αρέσει πολύ να κάνουν ότι περπατούν σαν τα καβούρια με τα πόδια τους. Μεγαλώνοντας λατρεύουν τις συναρπαστικές βόλτες στα λούνα παρκ και μάλιστα τους αρέσει να γυρίζουν γρήγορα μόνο για διασκέδαση. Κάθε μία από αυτές τις δραστηριότητες ενισχύει την ισορροπία και βοηθά τα παιδιά να μάθουν πού βρίσκεται το σώμα τους στο χώρο.
Η αιθουσαία αίσθηση πηγαίνει πίσω στις απίστευτα μικρές τρίχες μέσα στο εσωτερικό αυτί. Όταν κινούμαστε, το υγρό στα αυτιά μας κινείται και διεγείρει αυτές τις τρίχες, στέλνοντας στον εγκέφαλο πληροφορίες για το πού βρίσκεται το σώμα μας στο χώρο. Όσο περισσότερο ένα παιδί βρίσκεται σε όρθια θέση, τόσο περισσότερο το υγρό θα κινείται πάνω από τις τρίχες και τόσο ισχυρότερη θα είναι η αιθουσαία αίσθηση. Τα παιδιά πρέπει να βάλουν το σώμα τους σε όλες τις διαφορετικές θέσεις και να τo μετακινήσουν προς όλες τις διαφορετικές κατευθύνσεις για να κινηθεί αυτό το υγρό.
Η αιθουσαία αίσθηση είναι μια θεμελιώδης αίσθηση επειδή επηρεάζει την ενσωμάτωση κι όλων των άλλων αισθήσεων. Πώς μοιάζει αυτό; Τα παιδιά με έντονη αιθουσαία αίσθηση είναι πιο συντονισμένα και καλύτερα ισορροπημένα. Τα παιδιά που δεν έχουν αναπτύξει πλήρως την αιθουσαία τους αίσθηση τείνουν να είναι αδέξια και σκουντουφλάνε συχνά. Μπορεί να μην έχουν καλή κατανόηση του περιβάλλοντος χώρου σε σχέση με το σώμα τους.
Η εξέλιξη από το κάθομαι στο σέρνομαι κι έπειτα στο μπουσουλώ, περπατώ έως στο τρέξιμο κατά τους πρώτους 15 μήνες είναι μια κρίσιμη στιγμή για την ανάπτυξη της αίσθησης ισορροπίας. Είναι ζωτικής σημασίας τα παιδιά να μπορούν να εξασκήσουν αυτές τις δεξιότητες σε όλους τους διαφορετικούς τύπους εδάφους, έτσι ώστε οι κινήσεις τους να μην είναι πάντα γραμμικές. Η διακύμανση των εξωτερικών επιφανειών θα προσδώσει τεράστια αισθητηριακή ανάπτυξη. Τα παιδιά που είναι πάντα σε επίπεδες επιφάνειες δεν παίρνουν τη διέγερση που χρειάζεται το σώμα τους. Προσθέστε ένα έξτρα μπόνους επίπεδο περνώντας λίγο χρόνο έξω με γυμνά πόδια. Η εκμάθηση της ευελιξίας των ποδιών θα βοηθήσει επίσης στην αισθητηριακή ανάπτυξη.
Κάθε φορά που κινούμε το σώμα ή το κεφάλι ενεργοποιούμε την αιθουσαία αίσθηση. Αυτή η ενεργοποίηση στέλνει σήματα στα μάτια λέγοντάς τους ότι πρέπει να ανταποκριθούν. Οι ισχυροί μύες των ματιών βοηθούν τόσο στην ανάγνωση όσο και στο γράψιμο. Ο αμφιβληστροειδής έχει 137 εκατομμύρια νευρικές απολήξεις που λαμβάνουν αισθητηριακές πληροφορίες.
Η μαγεία του γύρω-γύρω όλοι
Από τη σκοπιά των ενηλίκων, είναι εντάξει αν θέλετε απλώς να παρακολουθήσετε. Όταν περνάτε από την εφηβεία, το υγρό στα αυτιά θα πήξει, επιμηκύνοντας τον χρόνο που χρειάζεται για να επιστρέψουν οι μικρές τρίχες του αυτιού στην αρχική τους θέση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι έφηβοι και οι ενήλικες τείνουν να παθαίνουν ναυτία συχνότερα από τα παιδιά.
Οι ενήλικες δεν χρειάζεται να στριφογυρίζουν, αλλά τα παιδιά το έχουν ανάγκη. Είναι εντάξει και ωφέλιμο το να ζαλίζονται. Με την πάροδο του χρόνου, καθώς συνηθίζουν σε όλο αυτό το υγρό που κινείται στο εσωτερικό του αυτιού τους, θα γίνουν πιο έμπειροι στην πλοήγηση στο περιβάλλον τους. Οι δραστηριότητες περιστροφής οδηγούν σε αυξημένη εγρήγορση, αυξημένη προσοχή και αυξημένη ηρεμία. Αυτός πρέπει να είναι ο λόγος για τον οποίο τα παιδιά είναι τόσο προσεκτικά!
Η κίνηση κατά τη διάρκεια της ημέρας και σε όλη την παιδική ηλικία είναι ζωτικής σημασίας. Η σημασία εδώ είναι θεμελιώδης. Η παιδική ηλικία είναι όταν τα παιδιά αναπτύσσουν την αιθουσαία αίσθηση και δεν συμβαίνει ενώ κάθεστε. Ο κύκλος του χρόνου, οι θέσεις εργασίας και οι συνεδρίες εργαστηρίου υπολογιστών δεν συμβάλλουν σε αυτόν τον τύπο αισθητηριακής ανάπτυξης. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο το διάλειμμα είναι τόσο καλή για τους μαθητές. Το διάλειμμα βοηθά στην ανάπτυξη του εγκεφάλου. Ξυπνά τον εγκέφαλο έτσι ώστε ο μαθητής να είναι έτοιμος να μάθει περισσότερα στην τάξη.
Μια άλλη φορά που τα παιδιά κρατούν το σώμα και το κεφάλι τους σχεδόν εντελώς ακίνητο είναι όταν βλέπουν οθόνες. Τα μικρά παιδιά μας είχαν πάντα έναν δύσκολο χρόνο να κάθονται σε μια ταινία και νομίζω ότι είναι επειδή το σώμα τους τους λέει να σηκωθούν και να κινηθούν. Ο εγκέφαλός τους πρέπει να τονωθεί από την κίνηση. Η σύγκριση και αντίθεση της κίνησης του σώματος και του κεφαλιού μεταξύ ενός παιδιού που βρίσκεται έξω στη φύση και ενός παιδιού που βρίσκεται μέσα μπροστά από μια οθόνη τηλεόρασης, αποδεικνύει σαφώς γιατί μπορεί να υπάρχουν τόσο μεγάλες αναπτυξιακές διαφορές μεταξύ των παιδιών.
Το σίγουρο είναι ότι τα παιδιά είναι ανθεκτικά! Οποιαδήποτε στιγμή κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας επιλέγετε να αυξήσετε την κίνηση, ειδικά κινήσεις που διεγείρουν την εξισορρόπηση, θα βοηθήσετε το παιδί σας στην ικανότητά του να δώσει προσοχή. Οι δραστηριότητες εξισορρόπησης βοηθούν πάρα πολύ στις δεξιότητες ανάγνωσης.
Ποιες δραστηριότητες αναπτύσσουν την αίσθηση ισορροπίας
Όταν το παιδί:
- Χοροπηδά όρθιο στο τραμπολίνο ή καθιστό σε μια μεγάλη μπάλα
- Κουνιέται γρήγορα ή αργά σε κούνιες όλων των τύπων (μπρος/πίσω ή σε στροφές)
- Σκαρφαλώνει
- Κάνει ποδήλατο ή πατίνι
- Στέκεται ανάποδα κρεμασμένο από μπάρα/από την αγκαλιά μας/από την άκρη του καναπέ (φέρνει το κεφάλι προς τα κάτω)
- Κάνει αλογάκι ή κάθεται σε κουνιστή καρέκλα
- Κάνει τσουλήθρα ή τραμπάλα ή γύρω-γύρω-όλοι στην παιδική χαρά
- Τρέχει/περπατά, ειδικά σε ανώμαλες ή ασταθείς επιφάνειες (π.χ. στρώμα νερού, άμμος)