Το ωρολόγιο πρόγραμμα σε Γυμνάσια και Λύκεια άλλαξε – Αυτά είναι τα μαθήματα που ενισχύονται – Ποια “εξαφανίζονται”
Ας δούμε αναλυτικά τι αλλαγές πραγματοποιήθηκαν στα ωρολόγια προγράμματα μετά τις δύο αποφάσεις της Υφυπουργού Παιδείας κας Ζαχαράκη για τα Γυμνάσια και Λύκεια (Ημερήσια και Εσπερινά) με αριθμούς ΦΕΚ αντίστοιχα: 2265/12-06-2020 τ. Β΄ και 2338/15-06-2020 τ.Β΄ που θα ισχύσουν από την επόμενη σχολική χρονιά 2020-2021 σε σχέση με την σχολική χρονιά 2019-2020.
Αναλυτικά οι πίνακες με τις αλλαγές στα Ωρολόγια Προγράμματα Γυμνασίων και Λυκείων
Γυμνάσιο:
Στο Γυμνάσιο η μοναδική αλλαγή που έχουμε είναι στην Α’ τάξη στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας και της Πληροφορικής.
Α’ τάξη (2020 -2021) | Α’ τάξη (2019-2020) | |
Οικιακή Οικονομία | 1 | 2 |
Πληροφορική | 2 | 1 |
Το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας με μόνο 1 ώρα στην Α’ τάξη συνολικά στο Γυμνάσιο οδεύει ουσιαστικά προς την κατάργηση του. Να τονίσουμε εδώ πως με απόφαση του υπουργού παιδείας κ. Φίλη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το ωρολόγιο πρόγραμμα και των τριών τάξεων του Γυμνασίου μειώθηκε κατά 3 ώρες (από 35 σε 32 ώρες) την εβδομάδα στην λογική της εξοικονόμησης πόρων άρα και αναπληρωτών. Θα μπορούσε η σημερινή κυβέρνηση να αυξήσει πράγματι κατά μία ώρα το μάθημα της πληροφορικής και να προστεθεί στις 32 ώρες του αντίστοιχου προγράμματος αλλά να προστεθούν και τα μαθήματα που μείωσε η προηγούμενη κυβέρνηση. Τότε και εμείς θα επικροτούσαμε αυτή την ενέργεια.
Εσπερινό Γυμνάσιο
2020 – 2021 | 2019 -2020 | |
Βιολογία Α’ τάξη | 1 | 2 |
Γεωγραφία Β’ τάξη | 2 | 1 |
Να δούμε τώρα τις αλλαγές στο πρόγραμμα του ΛΥΚΕΙΟΥ δηλαδή τι προστέθηκε και τι αφαιρέθηκε από το πρόγραμμα. Μαθήματα που δεν αναφέρονται π.χ. Αρχαία, Νέα κτλπ σημαίνει πως δεν άλλαξε κάτι για αυτά.
Ημερήσιο Λύκειο
Α’ τάξη | 2020 – 2021 | 2019 -2020 |
Πολιτική Παιδεία(Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί και Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία) | 2 | 3 |
Ερευνητικές Δημιουργικές Δραστηριότητες (Project) | – | 2 |
Αγγλικά | 3 | 2 * |
2η Ξένη Γλώσσα | 2 | 2 ** |
Εφαρμογές Πληροφορικής | 2 | 2 *** |
Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων | – | 2 **** |
Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός | – | 2 **** |
Καλλιτεχνική Παιδεία | – | 2 **** |
* Το μάθημα των Αγγλικών γίνεται υποχρεωτικό με 3 ώρες ενώ στο προηγούμενο πρόγραμμα ήταν επιλεγόμενο μέσα από 3 ξένες γλώσσες (Αγγλικά ή Γαλλικά ή Γερμανικά) βέβαια στο πλήθος των σχολείων στην ουσία διδασκόταν τα αγγλικά ως ξένη γλώσσα λόγω ίσως είτε έλλειψης καθηγητών στις άλλες γλώσσες είτε της επιλογής από τους μαθητές της αγγλικής γλώσσας, όπως επίσης και το μάθημα της Πληροφορικής με 2 ώρες από μάθημα επιλογής γίνεται υποχρεωτικό
** Η 2η ξένη γλώσσα (2ώρες) επιλέγεται τώρα από Γερμανικά ή Γαλλικά. Πέρυσι στην επιλογή υπήρχαν και τα Αγγλικά.
*** Το μάθημα πληροφορικής από επιλογής γίνεται υποχρεωτικό και ανήκε στα 4 επιλεγόμενα μαθήματα: Πληροφορική, Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και Καλλιτεχνική Παιδεία
**** Τα μαθήματα επιλογής: Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και Καλλιτεχνική Παιδεία καταργούνται. Καταργείται επίσης και το μάθημα Ερευνητικές Δημιουργικές Δραστηριότητες(Project) όλα με διδασκαλία 2 ώρες την εβδομάδα.
Β’ τάξη | 2020 – 2021 | 2019 -2020 |
Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ | 2 | 1 |
Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία | – | 2 |
Φυσική Αγωγή | 2 | 1 |
Φυσική (Ομάδα προσανατολισμού θετικών σπουδών) | 2 | 3 |
Μαθηματικά (Ομάδα προσανατολισμού θετικών σπουδών) | 3 | 2 |
Αγγλικά (ήταν μάθημα επιλογής μαζί με Γερμανικά / Γαλλικά) | 2* | 2* |
2η Ξένη Γλώσσα (ήταν Μάθημα Επιλογής Γερμανικά / Γαλλικά, τώρα γίνεται υποχρεωτικό) | 1** | 2** |
Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών(Ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών) | – | 2*** |
Λατινικά | 2*** | – |
*Το μάθημα των Αγγλικών ήταν επιλεγόμενο μέσα από τις γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά) ως υποχρεωτική γλώσσα (μιας εκ των τριών) και τώρα γίνεται υποχρεωτικό.
**Οι ξένες γλώσσες Γαλλικά, Γερμανικά ήταν επιλεγόμενες και τώρα με επιλογή από τους μαθητές μιας εκ των δύο γίνονται υποχρεωτικό μάθημα.
***Το μάθημα Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών(Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη) της Ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών καταργείται και στη θέση του εισάγονται τα Λατινικά.
Γ’ τάξη (Μαθήματα Γενικής Παιδείας) | 2020 – 2021 | 2019 -2020 |
Μαθηματικά ή Ιστορία (ανάλογα την κατεύθυνση) είναι το κόντρα μάθημα |
2 | – |
Φυσική Αγωγή | 3 | 2 |
Αγγλικά | 2 | 2 (μάθημα επιλογής) |
Γ’ τάξη (Ομάδες Προσανατολισμού) | ||
Όλα τα μαθήματα | 6 | 7 |
Κοινωνιολογία (για το σχολικό έτος 2020-2021) Ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών | 6 | 7 |
Λατινικά (από το σχολικό έτος 2021-2022 και εφεξής) Ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών | -* | -* |
*Τα Λατινικά εισάγονται στην ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών αντί της Κοινωνιολογίας από το σχολικό έτος 2021-2022 και εφεξής. Η κοινωνιολογία για το σχολικό έτος 2020-2021 θα διδαχθεί κανονικά στην ως άνω ομάδα προσανατολισμού. | 6από σχολικό έτος
2021-2022 |
– |
Τα μαθήματα Γενικής Παιδείας γίνονται από 9 ώρες 14 ώρες.
Τα μαθήματα Προσανατολισμού γίνονται από 21 ώρες 18 ώρες.
Τα 7ωρα γίνονται 6 ώρα.
Καταργούνται τα Μαθήματα Επιλογής (2ώρο) Ελεύθερο Σχέδιο, Γραμμικό Σχέδιο.
Καταργείται επίσης η 2η Ξένη Γλώσσα Γερμανικά / Γαλλικά (Μάθημα Επιλογής).
Εσπερινό Λύκειο
Α’ τάξη | 2020 – 2021 | 2019 -2020 |
Αγγλικά | 2 | 2* |
Εφαρμογές Πληροφορικής | 2 | 2** |
Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων | – | 2*** |
Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός | – | 2*** |
Καλλιτεχνική Παιδεία | – | 2*** |
*Το μάθημα των Αγγλικών γίνεται υποχρεωτικό με 2 ώρες ενώ στο προηγούμενο πρόγραμμα ήταν επιλεγόμενο μέσα από 3 ξένες γλώσσες (Αγγλικά ή Γαλλικά ή Γερμανικά) βέβαια στο πλήθος των σχολείων στην ουσία διδασκόταν τα αγγλικά ως ξένη γλώσσα λόγω ίσως είτε έλλειψης καθηγητών στις άλλες γλώσσες είτε της επιλογής από τους μαθητές της αγγλικής γλώσσας, όπως επίσης και το μάθημα της Πληροφορικής με 2 ώρες από μάθημα επιλογής γίνεται υποχρεωτικό
** Το μάθημα πληροφορικής από επιλογής γίνεται υποχρεωτικό και ανήκε στα 4 επιλεγόμενα μαθήματα: Πληροφορική, Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και Καλλιτεχνική Παιδεία
*** Τα μαθήματα επιλογής: Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και Καλλιτεχνική Παιδεία καταργούνται.
Β’ τάξη | 2020 – 2021 | 2019 -2020 |
Γενικής Παιδείας | ||
Σύγχρονος κόσμος: Πολίτης & Δημοκρατία | – | 1 |
Αγγλικά (ήταν μάθημα επιλογής μαζί με Γερμανικά / Γαλλικά) | 2* | 2* |
2η Ξένη Γλώσσα (ήταν Μάθημα Επιλογής Γερμανικά / Γαλλικά, τώρα καταργείται) | -** | 2** |
Φυσική Αγωγή | 1*** | -*** |
Προσανατολισμού | ||
Βασικές Αρχές κοινωνικών Επιστημών(Ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών) | -**** | 2**** |
Λατινικά(Ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών) | 2**** | -**** |
Φυσική(Ομάδα προσανατολισμού θετικών σπουδών) | 2 | 3 |
Μαθηματικά(Ομάδα προσανατολισμού θετικών σπουδών) | 3 | 2 |
*Το μάθημα των Αγγλικών ήταν επιλεγόμενο μέσα από τις γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά) ως υποχρεωτική γλώσσα (μιας εκ των τριών) και τώρα γίνεται υποχρεωτικό μάθημα.
**Οι ξένες γλώσσες Γαλλικά, Γερμανικά ήταν επιλεγόμενες και τώρα καταργούνται.
***Η Φυσική Αγωγή εισάγεται στην θέση του καταργηθέντος μαθήματος Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία.
****Το μάθημα Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών(Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη) της Ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών καταργείται και στη θέση του εισάγονται τα Λατινικά.
Γ’ τάξη | 2020 – 2021 | 2019 -2020 |
Γενικής Παιδείας | ||
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 5 | 6 |
Μαθηματικά (κόντρα μάθημα το διδάσκονται οι μαθητές που επιλέγουν ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών) | 1 | – |
Ιστορία (κόντρα μάθημα το διδάσκονται οι μαθητές που επιλέγουν ομάδα προσανατολισμού θετικών σπουδών και σπουδών υγείας) | 1 | – |
Προσανατολισμού | ||
Κοινωνιολογία (για το σχολικό έτος 2020-2021) Ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών | 6 | 6 |
Λατινικά (από το σχολικό έτος 2021-2022 και εφεξής) Ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών | -* | -* |
*Τα Λατινικά εισάγονται στην ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών αντί της Κοινωνιολογίας από το σχολικό έτος 2021-2022 και εφεξής. Η κοινωνιολογία για το σχολικό έτος 2020-2021 θα διδαχθεί κανονικά στην ως άνω ομάδα προσανατολισμού. | 6από σχολικό έτος
2021-2022 |
– |
Από τα παραπάνω είναι φανερό πως οι αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα δεν έγιναν με κανένα παιδαγωγικό, διδακτικό και επιστημονικό χαρακτήρα αλλά ούτε ως αποτέλεσμα ενός ατέρμονου και παραγωγικού διαλόγου με επιστημονικούς και παιδαγωγικούς φορείς. Η αλήθεια είναι –όσο και αν την επενδύσει κανείς- ότι με τις νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου το τελευταίο δίμηνο, (ισοτιμία κολλεγίων, ψήφιση αντιεκπαιδευτικού νόμου με συνέχεια και άλλων, συγχωνεύσεις και καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, αλλαγή εβδομαδιαίων ωρολογίων προγραμμάτων Ημερησίου και Εσπερινού Γυμνασίου και Γενικού Λυκείου) έχουν ήδη «κερδηθεί» θέσεις Αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην Γενική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, και ο ακριβής αριθμός των οποίων θα φανεί από τις προσλήψεις αναπληρωτών την επόμενη σχολική χρονιά.
Η μείωση των ωρών διδασκαλίας Οικιακής Οικονομίας (ουσιαστικά εξαφανίζεται το μάθημα), στο Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του ημερήσιου Γυμνασίου και τις αλλαγές στα Εσπερινά Γυμνάσια αφενός και αφετέρου η μείωση ωρών μαθημάτων Οικονομίας, Κοινωνιολογίας, Καλλιτεχνικών που ουσιαστικά καταργεί μαθήματα Οικονομικών, Κοινωνικών και Καλλιτεχνικών Επιστημών και τα μαθήματα Βιωματικών Δράσεων (Project), Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο στα Λύκεια δεν έχει να κάνει με θεωρητικές προσεγγίσεις για μια ποιοτικότερη δημόσια δωρεάν παιδεία από την μια πλευρά αλλά ούτε από την άλλη δεν έχει να κάνει και με την αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας, τις ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης, και άλλα άσχετα για το θέμα της παιδείας που ακούστηκαν. (σύμφωνα με δηλώσεις της κ. Κεραμέως)
Βασιλειάδης Μιχάλης,
Πρόεδρος ΕΛΜΕ Ροδόπης και Αιρετού ΠΥΣΔΕ Ροδόπης
Κεραμέως σε ΟΛΜΕ: Ενίσχυση πληροφορικής- ξένων γλωσσών και φυσικής αγωγής
Η διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου συζητήθηκΕ, μεταξύ άλλων, στη συνάντηση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κας Νίκης Κεραμέως, της Υφυπουργού κας Σοφίας Ζαχαράκη και της Γενικής Γραμματέως Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής κας Σίσσυς Γκίκα, με αντιπροσωπεία της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ). Κατά την εκτενή συνάντηση, η Υπουργός ενημέρωσε τους εκπροσώπους της ΟΛΜΕ ότι:
– οι αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα επήλθαν κατόπιν αποφάσεων που ελήφθησαν στη βάση προτάσεων του ΙΕΠ.
– στο μάθημα των Καλλιτεχνικών δεν έχει συντελεστεί καμία αλλαγή ούτε στο Δημοτικό ούτε στο Γυμνάσιο. Στο Λύκειο τα καλλιτεχνικά μαθήματα υπήρχαν μόνο ως επιλογή, ενώ αντίθετα η Υπουργός εξέφρασε τη βούληση αυτά να ενισχυθούν και να υπάρξει μία λύση σε μια χρόνια παθογένεια αναφορικά με τα ειδικά πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Δήλωσε, ειδικότερα, ότι καταβάλλονται προσπάθειες για την εξεύρεση λύσης αναφορικά με τη διδασκαλία όλων των ειδικών μαθημάτων που εξετάζονται πανελλαδικώς και συγκεκριμένα τη δυνατότητα αυτά να διδάσκονται στο πλαίσιο ενισχυτικής διδασκαλίας από κοινού σε μαθητές ομάδων σχολείων που τα επιλέγουν.
– μεταξύ των επιλογών της ηγεσίας ήταν η ενίσχυση της πληροφορικής και των ψηφιακών δεξιοτήτων, των ξένων γλωσσών και της φυσικής αγωγής.
ΠΗΓΗ:Infokids.gr