ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΣΧΟΛΕΙΟ

Διαφοροποιημένη διδασκαλία: Η γνώση μέσα από διαφορετικούς δρόμους!

Είναι αλήθεια ότι πριν από κάποιες δεκαετίες η παραδοσιακή διδασκαλία αποτελούσε τον ένα και μοναδικό τρόπο διδασκαλίας στις σχολικές αίθουσες. Ο καθηγητής αποτελώντας μία αυθεντία καθόταν σε υπερυψωμένη έδρα και οι απόψεις του – είτε σωστές είτε λανθασμένες- δεν μπορούσαν να αμφισβητηθούν από κανέναν! Έχοντας μάλιστα μία συγκεκριμένη ύλη, οι μαθητές διδάσκονταν ακριβώς τα ίδια πράγματα με τον ίδιο ρυθμό και τις ίδιες στρατηγικές διδασκαλίας με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αρκετά χάσματα μέσα σε μία σχολική αίθουσα. Θα έλεγε κανείς ότι το χειρότερο στοιχείο της παραδοσιακής διδασκαλίας είναι η άποψη ότι οι μαθητές είτε έχουν ελάχιστες γνώσεις σε συγκεκριμένα ζητήματα, είτε ακόμη και μηδενικές. Σίγουρα, σε μία εποχή τεχνολογικής ανάπτυξης κατά την οποία οι μαθητές μπορούν σε οποιαδήποτε στιγμή να αντλήσουν πληροφορίες από το διαδίκτυο, η άποψη αυτή δεν μπορεί να ευσταθήσει.


Ευτυχώς, με το πέρασμα των δεκαετιών η παραδοσιακή διδασκαλία αντικαταστάθηκε από την διαφοροποιημένη κατά την οποία οι μαθητές πλέον έχουν εξέχοντα ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία, είναι ελεύθεροι να εκφράσουν τις απόψεις τους και ο καθένας αποτελεί μία ξεχωριστή οντότητα την οποία οφείλουμε όλοι να σεβόμαστε. Με βάση, λοιπόν, την διαφοροποιημένη διδασκαλία κάθε άτομο έχει διαφορετικές ανάγκες, διαφορετικά ενδιαφέροντα, διαφορετικές απόψεις αλλά και διαφορετικό τρόπο μάθησης. Συνεπώς ο εκπαιδευτικός οφείλει να χρησιμοποιεί διαφορετικά ερεθίσματα κατά την διάρκεια της διδασκαλίας του και να προσαρμόζεται στο επίπεδο ανάπτυξης του εκάστοτε μαθητή. Έτσι δίνεται η δυνατότητα σε κάθε μαθητή να βασιστεί στις δικές τους γνώσεις και να δομήσει νέες με βάση πάντα τα δικά του ενδιαφέροντα. Πρόκειται μάλιστα για μία μορφή διδασκαλίας που βοηθάει σε μεγάλο βαθμό και τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες καθώς ο εκπαιδευτικός αξιολογεί ανα πάσα στιγμή αυτά που έχουν κατανοήσει οι μαθητές και όταν υπάρχει ανάγκη για επαναδιδασκαλία, διδάσκει ακριβώς το ίδιο αντικείμενο με διαφορετικό όμως τρόπο, προσαρμοσμένο πάντα στις ικανότητες του καθενός.

Ποια είναι όμως τα οφέλη αυτής της μορφής διδασκαλίας;

Από την πλευρά του, ο κάθε μαθητής κατακτά την ύλη με ξεχωριστό τρόπο προσαρμοσμένο σε εκείνον αλλά και σε διαφορετικό χρόνο κάτι που οδηγεί στην απόκτηση των γνώσεων από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Ένα ακόμη πλεονέκτημα αυτής της μορφής διδασκαλίας είναι η συμμετοχή όλων των μαθητών στην μαθησιακή διαδικασία ενώ νιώθοντας ότι η διδασκαλία προσαρμόζεται στον εκάστοτε μαθητή, ενισχύονται τόσο η αυτοπεποίθηση όσο και οι δεξιότητες στις οποίες ο κάθε μαθητής παρουσιάζει αδυναμίες. Όπως είναι αναμενόμενο η κριτική σκέψη των παιδιών διευρύνεται καθώς οι μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με διαφορετικά ερεθίσματα και η αξιολόγησή τους γίνεται πιο διασκεδαστική δεδομένου ότι ανταποκρίνεται στο προφίλ του κάθε μαθητή.

Καταλήγοντας είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με τον Einstein, “ όλοι είναι διάνοιες. Αν όμως κρίνεις από ένα ψάρι την ικανότητά του να σκαρφαλώσει ένα δέντρο, θα περάσει την υπόλοιπη ζωή του πιστεύοντας ότι είναι ηλίθιο.” Πρόκειται για μία φράση που αντικατοπτρίζει άριστα την παραδοσιακή διδασκαλία. Ας δώσουμε, λοιπόν, σε κάθε μαθητή την θέση που του αξίζει στην σχολική αίθουσα, καλλιεργώντας τα ταλέντα του καθενός, προσαρμοσμένοι πάντα στο εκάστοτε μαθησιακό προφίλ.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΠΗΓΕΣ:

Γνωμικολογικόν.(n.d.). Αlbert Einstein και εκπαιδευτικό σύστημα Διαθέσιμο εδώ.

Λουάρη, Μ. (n.d.). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας [ παρουσίαση στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας] Διαθέσιμο εδώ.

Παναστασίου, Φ. (2017). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Τι είναι και πως εκφράζεται; Διαθέσιμο εδώ.

Ψυχαγωγείν. Τι είναι η διαφοροποιημένη διδασκαλία και γιατί είναι αναγκαία; Διαθέσιμο εδώ.



Ρηγίνα Προβιά
Αρθρογράφος
Καθηγήτρια & Εξετάστρια Γαλλικής Γλώσσας, Φιλόλογος

Διαβάστε περισσότερα για τη Ρηγίνα Προβιά εδώ.