Σύμφωνα με έρευνα του Χάρβαρντ
Ο καθηγητής του Χάρβαρντ Ronald Ferguson, συγγραφέας του «The Formula: Unlocking the Secrets to Raising Highly Successful Children», είχε δηλώσει στην εφημερίδα του Χάρβαρντ ότι επιχείρησε ακριβώς αυτό.
Ο Ferguson και η συν-συγγραφέας Tatsha Robertson μελέτησαν διεξοδικά πώς τα διαφορετικά στιλ γονικής μέριμνας διαμορφώνουν την επιτυχία των παιδιών
Οκτώ γονικοί ρόλοι αποτελούν τη φόρμουλα για το master parenting – ένα σύνολο ευρέως αναγνωρισμένων, καλά ερευνημένων ιδιοτήτων που είναι τα βασικά θεμέλια επιτυχίας.
Ο «συνεργάτης πρώιμης μάθησης»
Αυτός ο ρόλος βοηθά τους γονείς να κάνουν το παιδί τους να ενδιαφέρεται να μάθει σε νεαρή ηλικία, πριν ξεκινήσουν το σχολείο. Ο Ferguson αποκαλεί τον πρώιμο συνεργάτη μάθησης τον σημαντικότερο ρόλο των οκτώ. Τα πιο επιτυχημένα παιδιά μπορούν να διαβάσουν βασικές λέξεις από το νηπιαγωγείο και να βιώσουν αυτό που ο Ferguson αποκαλεί «το αρχικό αποτέλεσμα», όπου το παιδί ανταποκρίνεται θετικά στον ενθουσιασμό ενός δασκάλου που μπορεί ήδη να διαβάσει.
Ο «μηχανικός πτήσης»
Αυτός είναι ο γονέας που παρακολουθεί το περιβάλλον ανάπτυξης του παιδιού, διασφαλίζοντας ότι παίρνει αυτό που χρειάζεται και παρεμβαίνει όταν πρέπει. Αυτό δεν είναι το ίδιο με το να είσαι γονέας «ελικοπτέρου», που λέει ο Ferguson «συμμετέχουν τόσο πολύ στη ζωή των παιδιών τους, ώστε να μην δημιουργούν χώρο για να αναπτύξουν ανεξάρτητες σχέσεις, να μάθουν πώς να διαπραγματεύονται για τον εαυτό τους ή να προσδιορίζουν τα δικά τους συμφέροντα».
Ο «σταθεροποιητής»
Σε αυτόν τον ρόλο, ο γονέας διασφαλίζει ότι δεν θα χαθεί βασική ευκαιρία για τη βελτίωση του παιδιού τους – και δεν αφήνουν την έλλειψη πόρων να τους επιβραδύνει. Όπως λέει ο Ferguson , «Οι γονείς μπορεί να ζουν σε φτώχεια, αλλά αν δουν μια ευκαιρία που κρίνουν ότι είναι απαραίτητη για την επιτυχία του παιδιού τους στο σχολείο ή τη ζωή, θα βρουν τον τρόπο για να το προσφέρουν».
Ο «αποκαλυπτικός»
Οι γονείς που «αποκαλύπτουν» βοηθούν το παιδί τους να ανακαλύψει τον κόσμο πηγαίνοντας σε μουσεία, βιβλιοθήκες, εκθέματα κ.λπ. – οτιδήποτε για να επεκτείνει την κοσμοθεωρία τους.
Ο «φιλόσοφος»
Ο Ferguson λέει ότι αυτός είναι ο δεύτερος πιο σημαντικός ρόλος, γιατί βοηθά τα παιδιά να βρουν έναν σκοπό. Εδώ, οι γονείς ρωτούν και απαντούν σε ερωτήσεις βαθιάς σημασίας για τη ζωή, ποτέ δεν υποτιμούν την ικανότητα ενός παιδιού να κατανοεί τη ζωή και να κατανοεί την ιδέα του νοήματος.
Το «μοντέλο»
Αυτό είναι κλασικό μοντελοποίησης ρόλων. Οι γονείς που το κάνουν καλά ξέρουν ξεκάθαρα το ποιες αξίες είναι σημαντικές για αυτούς και εργάζονται σκληρά για να μεταδώσουν αυτές τις αξίες στα παιδιά τους. Με την ελπίδα ότι τα παιδιά τους θα τους μιμηθούν.
Ο «διαπραγματευτής»
Αυτός ο ρόλος διδάσκει το παιδί ότι είναι σεβαστό ενώ υπερασπίζεται τον εαυτό του και αυτό που πιστεύει (ειδικά έναντι αυτών που έχουν δύναμη και εξουσία).
Η «φωνή πλοήγησης GPS»
Ο Ferguson το περιέγραψε ως, «Η φωνή των γονέων στο κεφάλι του παιδιού αφότου το παιδί φεύγει από το σπίτι, καθοδηγώντας τον νεαρό ενήλικα μέσα από νέες καταστάσεις στη ζωή». Κι αφορά όλα όσα έχετε μεταδώσει και τα παιδιά αξιοποιούν ως εργαλεία ζωής όταν γίνονται αυτόνομα.
Με καθησυχαστικό τρόπο, ο ερευνητής του Χάρβαρντ είπε ότι η πιο σημαντική ποιότητα που πρέπει να δείξουν οι γονείς καθώς εναλλάσσουν αυτούς τους διαφορετικούς ρόλους είναι απλώς η αποφασιστικότητα να γίνουν σπουδαίοι γονείς. Αποκαλεί αυτό το κίνητρο «το φορτίο» και λέει ότι συχνά βγαίνει από την προσωπική εμπειρία των γονέων:
Όποιο κι αν είναι το «φορτίο σας, χρησιμοποιήστε το για να παίξετε αυτούς τους οκτώ ρόλους καλά. Κανένας από τους ρόλους δεν είναι πάντα εύκολος, αλλά όλοι είναι σημαντικοί για να δώσετε στο παιδί σας κάθε ευκαιρία για να πετύχει.