ΜΟΥΣΙΚΗ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

5 TIPS για το τέλειο μάθημα παιδικής χορωδίας

Η διδασκαλία μιας παιδικής χορωδίας είναι κάτι πολύ περισσότερο από την απλή εκμάθηση τραγουδιών. Απαιτεί φαντασία, ευαισθησία και μια προσέγγιση που εμπνέει τους μικρούς τραγουδιστές να αγαπήσουν τη μουσική και τη συνεργασία. Αν αναζητάς τρόπους να βελτιώσεις τα μαθήματα χορωδίας σου, εδώ σου έχουμε 5 tips που θα σε βοηθήσουν να δημιουργήσεις μια αξέχαστη εμπειρία για τα παιδιά!

1. Κάνε το Μάθημα Διασκεδαστικό

Η διασκέδαση είναι το κλειδί! Όταν τα παιδιά περνούν καλά, είναι πιο πιθανό να αφομοιώσουν καλύτερα αυτά που μαθαίνουν. Χρησιμοποίησε παιχνίδια που συνδυάζουν μουσικές έννοιες, ασκήσεις φωνής με τραγούδια ή διαγωνισμούς τραγουδιού. Επίσης, μπορείς να προσθέσεις διαδραστικά στοιχεία, όπως χειρονομίες και κινήσεις, που θα κάνουν τη μάθηση πιο ζωντανή.

Παράδειγμα: Ξεκίνησε την πρόβα με το παιχνίδι “Μουσικά Σχήματα”. Βάλε μουσική και πες στα παιδιά να περπατούν στον χώρο. Όταν η μουσική σταματήσει, πες τους να σχηματίσουν με το σώμα τους ένα μουσικό σύμβολο (π.χ. κλειδί του σολ, νότα). Είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος να ενισχύσεις τη γνώση τους για τα μουσικά σύμβολα και να ζεστάνουν τις φωνές τους!

2. Δημιούργησε ένα Ασφαλές και υποστηρικτικό Περιβάλλον

Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία για την ανάπτυξη της φωνητικής αυτοπεποίθησης είναι το να νιώθουν τα παιδιά ασφαλή και αποδεκτά. Βοήθησέ τα να εκφραστούν χωρίς φόβο ότι θα κάνουν λάθη και ενθάρρυνε την αλληλοϋποστήριξη μέσα στην ομάδα. Η ενίσχυση της συλλογικότητας θα κάνει τα παιδιά να απολαμβάνουν τις πρόβες και να δημιουργούν δυνατούς δεσμούς.

Παράδειγμα: Μπορείς να οργανώσεις μια “Βραδιά Μοιράσματος”. Κάθε παιδί θα τραγουδήσει μόνο του ένα μικρό κομμάτι ενός αγαπημένου τραγουδιού της χορωδίας. Στο τέλος κάθε εκτέλεσης, τα υπόλοιπα παιδιά θα λένε κάτι θετικό για την απόδοση του συμμαθητή τους. Έτσι, καλλιεργείται η θετική ανατροφοδότηση και ενισχύεται η αίσθηση ασφάλειας.

3. Επικεντρώσου στην Τεχνική αλλά με Παιχνιδιάρικο Τρόπο

Η φωνητική τεχνική είναι σημαντική, αλλά για τα παιδιά μπορεί να φανεί βαρετή. Προσάρμοσε την προσέγγισή σου στις ανάγκες τους και κάνε την εκμάθηση τεχνικών πιο ελκυστική. Χρησιμοποίησε παραμύθια, εικόνες ή αναλογίες για να εξηγήσεις έννοιες όπως η αναπνοή, η τοποθέτηση της φωνής και η άρθρωση.

Παράδειγμα: Για να διδάξεις σωστή αναπνοή, χρησιμοποίησε το παιχνίδι “Αναπνοές σαν Δράκοι”. Πες στα παιδιά να πάρουν βαθιά ανάσα και να φυσήξουν αργά, σαν να βγάζουν φωτιά από το στόμα, με ελεγχόμενο τρόπο. Αυτή η διασκεδαστική προσέγγιση θα τους βοηθήσει να μάθουν την τεχνική της ελεγχόμενης εκπνοής.

4. Επίλεξε Τραγούδια που Ταιριάζουν στην Ηλικία και στα Ενδιαφέροντά τους

Η σωστή επιλογή ρεπερτορίου είναι καθοριστική. Προτίμησε τραγούδια που είναι κατάλληλα για την ηλικία των παιδιών, τόσο μουσικά όσο και θεματικά. Είναι σημαντικό να διαλέξεις κομμάτια που μπορούν να τα ενθουσιάσουν και να τα κρατήσουν αφοσιωμένα. Τραγούδια με ευχάριστες μελωδίες και κατανοητούς στίχους είναι πάντα μια καλή επιλογή.

5. Προώθησε την Έκφραση και τη Δημιουργικότητα

Πέρα από τη φωνητική τεχνική, η δημιουργικότητα και η έκφραση είναι εξίσου σημαντικά για τα παιδιά. Είναι ζωτικής σημασίας να τους δίνεις χώρο να εκφράζουν τα συναισθήματά τους μέσα από τη μουσική.

Παράδειγμα: Δώσε στα παιδιά μια απλή μελωδία και πες τους να αυτοσχεδιάσουν δικούς τους στίχους που να μιλούν για τα αγαπημένα τους πράγματα, όπως τα ζώα ή οι φίλοι τους. Μπορείς επίσης να προτείνεις στα παιδιά να κάνουν μικρές αλλαγές σε έναν υπάρχοντα στίχο, όπως να βρουν διαφορετικές λέξεις που να ταιριάζουν στη μελωδία. Με αυτόν τον τρόπο θα καλλιεργήσεις τη φαντασία τους.

Η διδασκαλία μιας παιδικής χορωδίας είναι ένας διασκεδαστικός αλλά και απαιτητικός ρόλος, που συνδυάζει μουσική, παιδαγωγική και πολλή δημιουργικότητα. Αν ακολουθήσεις αυτές τις συμβουλές, όχι μόνο θα δεις τα παιδιά να βελτιώνονται φωνητικά, αλλά θα τα βοηθήσεις να χτίσουν αυτοπεποίθηση, να συνεργάζονται και να αγαπήσουν πραγματικά τη μουσική.

Βιβλιογραφία – Πηγές: 

“Διεύθυνση Χορωδίας για Παιδιά και Νέους” – Αναστάσιος Κατσίκης
“The School Choral Program: Philosophy, Planning, Organizing, and Teaching” – Michele Holt & James Jordan
“Choral Music Methods and Materials” – Barbara A. Brinson
“Directing the Choral Music Program” – Kenneth H. Phillips
“Children’s Vocal Development in the Choral Context” – Katherine Strand
“The Boy’s Changing Voice: New Solutions for Today’s Choral Teacher” – Terry J. Barham
“Choral Conducting: Philosophy and Practice” – Colin Durrant
“Creating Artistry Through Choral Excellence” – Henry Leck & Flossie Jordan



Σταυρούλα-Αναστασία Καμακάρη
Αρθρογράφος
Διεθνολόγος, Εκπαιδευτικός, Επαγγελματίας Μουσικός

Διαβάστε περισσότερα για τη Σταυρούλα-Αναστασία Καμακάρη εδώ.