Ποιος είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος εκμάθησης ξένων γλωσσών;
Αυτή είναι μια ερώτηση που βασανίζει χρόνια μικρούς και μεγάλους, εκπαιδευτικούς ή μη, οι οποίοι είτε έχουν κληθεί να μάθουν μια ξένη γλώσσα ή να τη διδάξουν. Για πολλούς, τα κλασικά εκπαιδευτικά βιβλία δεν αποτελούν ιδανική λύση για αυτό το πρόβλημα, καθώς τις περισσότερες φορές είναι διαμορφωμένα για να προετοιμάζουν τους μαθητές για ξενόγλωσσα πιστοποιητικά, και όχι για την χρήση της γλώσσας ως τρόπο επικοινωνίας.
Η απάντηση, λοιπόν, σε αυτό το ζήτημα βρίσκεται σε αυτό που ονομάζουμε «αυθεντικό υλικό». «Αυθεντικό υλικό» αποτελεί οποιοδήποτε κείμενο και οπτικοακουστικό υλικό δεν έχει δημιουργηθεί αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς, και συγκεκριμένα για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Το υλικό αυτό προέρχεται από αυθεντικές πηγές, όπως μια εφημερίδα, μια ραδιοφωνική εκπομπή ή ακόμα και ένα δελτίο ειδήσεων.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι που καθιστούν το «αυθεντικό υλικό» ως έναν από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους εκμάθησης ξένων γλωσσών, με τον κυριότερο αυτόν της επικοινωνίας. Με άλλα λόγια, η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας μέσω αυθεντικών πηγών έχει αποδειχτεί, σε πολλές περιπτώσεις, πιο αποτελεσματική από την εκμάθηση μέσω στοχευμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, χωρίς βέβαια αυτό να αναιρεί τη σημασία και των δύο. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την πραγματική χρήση της γλώσσας σε πρακτικό επίπεδο και ως αποτέλεσμα, αναγνωρίζουν τη γλώσσα και μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν ευκολότερα σε ένα καθημερινό επικοινωνιακό πλαίσιο.
Πώς ενσωματώνω, λοιπόν, το αυθεντικό υλικό στα μαθήματα μου;
-
Χρησιμοποιώντας εφημερίδες και δελτία ειδήσεων
Για τους μεγαλύτερους μαθητές μας, οι ξενόγλωσσες ηλεκτρονικές εφημερίδες αποτελούν έναν ιδανικό τρόπο να έρθουν σε επαφή όχι μόνο με εξειδικευμένο λεξιλόγιο, αλλά και με επίκαιρα θέματα, τα οποία μπορούν να γίνουν το έναυσμα για μια εποικοδομητική συζήτηση. Επιπλέον, τα δελτία ειδήσεων είναι ένας αντίστοιχος τρόπος να εξοικειωθούν με συγκεκριμένα θέματα και λεξιλόγιο, εξασκώντας ταυτόχρονα την ακουστική τους ικανότητα.
-
Μενού και διαφημιστικά φυλλάδια
Για τους μικρότερους μαθητές μας, η δημιουργία ενός μενού είναι ένας τρόπος για να εξοικειωθούν με λεξιλόγιο σχετικό με το φαγητό και τους αριθμούς, εξελίσσοντας ταυτόχρονα την ικανότητα τους να διαβάζουν και να κατανοούν ευκολότερα τη δομή και το περιεχόμενο ενός πραγματικού ξενόγλωσσου μενού. Με την ίδια λογική, μέσω των διαφημιστικών φυλλαδίων εξασκούν λεξιλόγιο σχετικό με τα ταξίδια και τα μέσα μεταφοράς, ενώ παράλληλα μαθαίνουν ποιες πληροφορίες να αναζητούν και να αναγνωρίζουν σε ένα πραγματικό φυλλάδιο.
-
Ιστοσελίδες όπως προσωπικά blogs, vlogs και podcasts
Είναι επίσης σημαντικό να ενσωματώνουμε αυθεντικό υλικό, το οποίο θα απηχεί και στα ενδιαφέροντα των μαθητών. Ιδανική λύση σε αυτό αποτελούν τα «personal blogs», τα οποία πραγματεύονται πιο ελκυστικά θέματα για τους μαθητές, όπως τα αθλήματα, οι ταινίες, το lifestyle και πολλά άλλα, τα οποία ίσως συνάδουν με τα χόμπι τους. Συγκεκριμένα, μέσω των blogs, μπορούν να εξασκήσουν την αναγνωστική τους ικανότητα χωρίς να νιώθουν ότι η ανάγνωση είναι μια αγγαρεία, ενώ μέσω των vlogs και των podcasts, μπορούν να εξασκήσουν και την ακουστική τους ικανότητα. Τα δύο τελευταία μάλιστα, μπορούν να αξιοποιηθούν και στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου μέσω δημιουργικών project.
-
Βιβλία, ποίηση και λογοτεχνία
Το «αυθεντικό υλικό» περιλαμβάνει φυσικά την τέχνη και τη λογοτεχνία. Για τους λάτρεις του διαβάσματος και των τεχνών, τα λογοτεχνικά βιβλία και η ποίηση, θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν φανταστικό τρόπο εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας. Προφανώς όμως, η ανάθεση ενός βιβλίου ή ενός ποιήματος ως εργασία για το σπίτι δεν είναι πάντα μια ρεαλιστική επιλογή. Παρόλα αυτά, η επιλογή μικρών και στοχευμένων αποσπασμάτων είναι μια ενδιαφέρουσα ενασχόληση για τους μαθητές, η οποία τους εξοικειώνει με διαφορετικές θεματολογίες προωθώντας όχι μόνο το διάλογο, αλλά και την κριτική τους σκέψη.
-
Ταινίες και τραγούδια
Παρόμοια λογική ακολουθούν και οι ταινίες, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε αποσπασματικά εντός τάξης ή ως ανάθεση εργασίας για το σπίτι. Η επιλογή των ταινιών ως αυθεντικό υλικό είναι ένας από τους πιο διαδραστικούς και αποτελεσματικούς τρόπους να έρθει ο μαθητής σε επαφή με την ξένη γλώσσα. Το ίδιο ισχύει και για τα τραγούδια, τα οποία αποτελούν έναν ευχάριστο τρόπο ακουστικής εξάσκησης και εξοικείωσης με τη ξένη γλώσσα.
Συνεπώς, η ενσωμάτωση «αυθεντικού υλικού» αποτελεί έναν αποτελεσματικό τρόπο εκμάθησης, καθώς προωθεί την επικοινωνία και τη χρήση της γλώσσας σε πραγματικές συνθήκες και ταυτόχρονα, προσδίδει δημιουργικότητα και ενδιαφέρον στο μάθημα αξιοποιώντας ποικίλα μέσα και θεματολογίες. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι η χρήση αυθεντικών πηγών είναι ακόμα πιο αποτελεσματική όταν γίνεται σε συνδυασμό με στοχευμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οι οποίες είναι εξίσου απαραίτητες για μια σφαιρική γνώση της ξένης γλώσσας.
Βιβλιογραφία – Πηγές:
Mildred Candelario, M. (2024). How to Use Authentic Materials in Foreign Language Teaching. Ανακτήθηκε από preply.com
Using Authentic Material from The Real World to Teach English (2023). Ανακτήθηκε από www.pearson.com
Στέλλα Κυπαρίσση
Αρθρογράφος
Καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας, Digital artist
Διαβάστε περισσότερα για τη Στέλλα Κυπαρίσση εδώ.